Om oppdraget
Energidepartementet ga i mai 2023 NVE og RME hvert sitt oppdrag der vi ble bedt om å komme med innspill til forvaltningsregimet for fornybar energi til havs. Oppdragene skulle ses i sammenheng.
NVE og RME ble bedt om å konkretisere et mulig konsesjons- og forvaltningsregime for fornybar energiproduksjon til havs, og gi innspill til hvilke spørsmål staten bør ha besvart på ulike tidspunkt i prosessen.
Departementet ba også om innspill til hva som kan være en hensiktsmessig ansvars- og oppgavefordeling mellom RME, NVE og ED i de ulike delene av forvaltnings- og konsesjonsregimet, både for energiproduksjonen og tilhørende nettanlegg. Nødvendige lov- og forskriftsendringer skulle belyses.
NVE ble bedt om å belyse følgende:
- Hvilket kunnskapsgrunnlag og hvilke avklaringer bør ligge til grunn ved 1) åpning og 2) utlysning og tildeling av areal til fornybar energiproduksjon til havs?
- Ansvars- og oppgavefordeling mellom RME, NVE og OED, samt tiltakshaver i forvaltningsregimet for fornybar energiproduksjon til havs. Der det er relevant, bes NVE om å gi innspill på ansvars- og oppgavefordeling med andre relevante myndighetsorgan og aktører.
- Innhold og innretning av konsesjonsprosessen for fornybar energiproduksjon til havs med tilhørende nettanlegg. NVE bes bl.a. om å gi innspill til ansvars- og oppgavefordelingen mellom OED og NVE ved konsesjonsbehandling av nettilknytning etter havenergilova og energiloven.
- Hva bør være innholdet i og innretningen av tilsynsrollen til havs, inkl. grensesnitt med andre relevante myndighetsorgan og aktører?
- Hvilke krav bør stilles til forsyningssikkerhet til havs, inkl. driftssikkerhet, sikkerhet og beredskap?
- Hvilke premisser bør stilles for tiltakshavere i tidlig fase (informasjonssikkerhet, sikringskrav etc.)?
RME ble bedt om å belyse følgende:
- Ansvars- og oppgavefordeling mellom RME, NVE og OED, samt tiltakshaver i forvaltningsregimet for fornybar energiproduksjon til havs. Der det er relevant, bes RME om å gi innspill på ansvars- og oppgavefordeling med andre relevante myndighetsorgan og aktører.
- Hvem bør være reguleringsmyndighet til havs?
- Hva bør være RMEs oppgaver knyttet til fornybar energiproduksjon til havs?
- Hva bør være innholdet i og innretningen av tilsynsrollen til havs, inkl. grensesnitt med andre relevante myndighetsorgan og aktører?
- Hvilke krav bør stilles til forsyningssikkerhet til havs, inkl. driftssikkerhet, sikkerhet og beredskap?
- Hvilke premisser bør stilles for tiltakshavere i tidlig fase (informasjonssikkerhet, sikringskrav etc.)?
Leveranser
Oppdragene er besvart med følgende leveranser:
- I rapporten Ivaretagelse av kraftforsyningssikkerhet til havs har NVE vurdert hvordan forvaltningsregime for sikkerhet og beredskap for ivaretagelse av kraftforsyningssikkerhet bør være til havs. Anbefalingene inkluderer blant annet at det gjennomføres regelverksendringer og at NVE blir utpekt som rasjonerings- og beredskapsmyndighet til havs.
- I rapporten Regulering av nett til havs - Reguleringsmyndighetens rolle til havs og problemstillinger som bør adresseres i tidlig fase anbefales det å utpeke RME som reguleringsmyndighet for kraftsystem til havs. Videre foreslås det tiltak for å sikre at kapasitet reserveres. RME kommer også med anbefalinger om hvordan utredningskostnader bør behandles og forslag til innhold i konsesjonsvilkår.
- I rapporten "Innspill til forvaltningsregime - Tilsynsroller for havvindanlegg" kommer NVE med en rekke anbefalinger til hvordan tilsynsrollene for utbygging og drift av havvindanlegg bør være. Oppsummert vil NVE være tilsynsmyndighet for tillatelser etter havenergilova. Videre foreslås det at forhold som allerede dekkes av annet regelverk bør følges opp av andre relevante tilsynsmyndigheter.
- I rapporten «Innspill til forvaltningsregime – anbefaling om ny prosess for utvikling av havvind og strømnett» har NVE vurdert hvordan prosessene for havvind bør foregå fra åpning av nye arealer til utbyggingen kan starte. Anbefalingene inkluderer blant annet at konsesjon til havvindanlegg gis ved tildeling, og at Statnett får ansvar for nettutvikling frem til tildeling av havvindareal.
- I brev av 14. mai 2023 ga NVE en vurdering av oppgave- og ansvarsfordelingen mellom ED og NVE for konsesjonsbehandling av nettilknytning for Sørlige Nordsjø II fase 1 og Utsira Nord.