Omlegging av NVEs elektroniske skjemaer for privatpersoner
NVE er i prosess med å utvikle vår digitale kommunikasjon med innbygger og næringsliv. Et steg i denne prosessen er å kunne sende svar på søknader, innrapporteringer og andre henvendelser til privatpersoners digitale postkasse.
For å få til dette må vi være sikre på hvem vi kommuniserer med. Vi legger derfor om våre webskjemaer for privatpersoner, slik at disse nå krever innlogging gjennom ID-porten.
Personopplysninger:
Gjennom innlogging via ID-porten vil du bli bedt om å oppgi fødselsnummer. Vi bruker dette til å hente øvrige personopplysninger fra Folkeregisteret og Kontakt- og reservasjonsregisteret. Dette er navn, adresse, e-post, mobilnummer, valgt postboks og reservasjonsstatus.
Dette gjøres for at vi skal kunne svare elektronisk på din henvendelse, eller sende deg svaret som vanlig papirpost hvis du har reservert deg.
Personopplysninger vil ikke bli videresendt eller brukt i andre sammenhenger.
Digital postkasse:
Med digital postkasse får du en sikker løsning for å motta og oppbevare viktig post digitalt. Det offentlige kan ikke bruke vanlig e-post til å sende deg brev med vedtak, helseopplysninger eller andre brev med viktig eller sensitivt innhold. Du kan opprette digital postkasse hos e-Boks eller Postens Digipost.
Mobilnummeret ditt og e-postadressen din er dine elektroniske varslingsadresser. Når vi sender deg et vedtak eller andre brev med viktig innhold, skal du varsles på det mobilnummeret eller den e-postadressen du har lagt inn i Kontakt- og reservasjonsregisteret.
Det er like viktig at riktige varslingsadresser er registrert i Kontakt- og reservasjonsregisteret, som at riktig bostedsadresse er registrert i Folkeregisteret.