Transparensforordningen er i forbindelse med gjennomføringen av tredje energimarkedspakke i kraft i norsk rett gjennom henvisning fra forskrift om elektrisk kraft over landegrensene (FOR-2006-12-20-1563). Denne finner du her:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-12-20-1563?q=For%202006-12-20-1563
Uoffisiell oversettelse av forordningen finner du her: https://lovdata.no/static/NLX3/32013r0543.pdf
Siden oversettelsen er uoffisiell, viser vi til den opprinnelige versjonen for en mer presis forståelse av reglene: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0543&from=EN
Hvem er pålagt plikter?
Markedsaktører som kraftprodusenter og større forbruksenheter er definert som primæreiere av data i enkelte av bestemmelsene. Transparensforordningen stiller visse krav til slike primæreiere av data. Dette omfatter bl.a. å sende informasjon om utfall og planlagt utilgjengelighet av produksjon og forbruk på minst 100 MW. Aktørene må selv gjøre seg kjent med transparensforordningen for en uttømmende oversikt over plikter.
Statnett skal sørge for at informasjonen som samles, blir offentliggjort på European Network of Transmission System Operators for Electricity (ENTSO-E) sin transparensplattform. Data kan sendes enten direkte til Statnett eller via en godkjent tredjepart. Mer informasjon fra Statnett om innsamling og rapportering av data finner du her: https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/nyhetsarkiv/de-nordiske-tsoene-starter-bruk-av-nucs-for-innsamling-og-publisering-av-data/
RME har som reguleringsmyndighet ansvar for å føre tilsyn med at primære dataeiere og Statnett oppfyller sine forpliktelser etter Transparensforordningen.
Forholdet til krav om publisering av innsideinformasjon
Kravene om offentliggjøring av informasjon knyttet til utfall og planlagt utilgjengelighet er delvis overlappende med kravet til offentliggjøring av innsideinformasjon som stilles i § 5-3 i forskrift om nettregulering og energimarkedet («NEM-forskriften»), men de utfyller også hverandre. Kravene i transparensforordningen setter en tallfestet og objektiv grense på 100 MW for når informasjonen skal publiseres. Kavet til publisering av innsideinformasjon etter NEM-forskriften avhenger av mer skjønnspregede kriterier for å avgjøre om informasjon er innsideinformasjon.
I tilfeller hvor det er sammenfall mellom hva som skal offentliggjøres som innsideinformasjon, og hva som skal publiseres etter transparensforordningen, kan aktøren unngå dobbel rapportering ved å benytte en godkjent tredjepart eller Statnetts egen løsning for innsamling og publisering av data.
Hvilken endring innebærer transparensforordningen i praksis?
Statnett oppfyller allerede de fleste kravene i transparensforordningen som en følge av at forordning (EF) nr. 1228/2003 har vært gjeldende i Norge.
Også markedsaktører på markedsplassen Nord Pool har tidligere i praksis forholdt seg til flere av kravene i forordningen fordi Nord Pool sine privatrettslige avtaler mellom aktørene og markedsplassen frem til 2018 inneholdt krav som var harmonisert med transparensforordningen («Disclosure requirements» i «Market Conduct Rules»).
Et nytt krav for markedsaktørene som følger av at transparensforordningen har trådt i kraft i Norge, er kravet til publisering av faktisk produksjon per produksjonsenhet med en installert produksjonskapasitet på 100 MW eller mer. Dette kravet følger av artikkel 16(1)a). Statnett oppfyller ikke kravet til å levere slik informasjon til ENTSO-E for publisering på ENTSO-Es transparensplattform per i dag. Primæreiere av data plikter å sende opplysningene til Statnett, eller via en tredjepart. Statnett har imidlertid allerede den relevante informasjonen, og har startet en prosess for å avklare med relevante aktører om hvordan plikten best skal oppfylles. RME forventer en snarlig løsning på dette.