Publisert 01.02.2024 , sist oppdatert 03.02.2025

Dette er strømstøtteordningen for høye strømpriser

Strømstøtteordningen for høye strømpriser gjelder for husholdninger og boligselskaper (borettslag, boligaksjeselskaper, eierseksjonssameier og sameier som ikke er seksjonerte). Støtteordningen innebærer at kunder får utbetalt et beløp basert på sitt eget strømforbruk time for time. Støtten slår inn når prisen i en time er høyere enn 75 øre/kWh.  

Slik beregnes strømstøtten 

Du får støtte i de timene elspotprisen (spotprisen uten merverdiavgift og påslag) i ditt prisområde er høyere enn 75 øre per kilowattime (kWh). I disse timene får du støtte for 90 prosent av beløpet over 75 øre/kWh. I tillegg blir det lagt på 25 prosent som kompensasjon for merverdiavgiften du betaler for strøm.  

 Formelen for å beregne støtten blir da 

(elspotprisen i ditt område – 75) × 0,9 × 1,25 

 Nordland, Troms og Finnmark har fritak fra å betale merverdiavgift, så her blir formelen  

(elspotprisen i ditt område – 75) × 0,9 

Her kan du følge med på støttesatsene time for time 

Du trenger ikke AMS-måler for å motta strømstøtte. Støttebeløpet er ikke skattepliktig.  

Du trenger ikke å søke om strømstøtte 

Det er ikke nødvendig å søke for å få utbetalt støtte. Støtten utbetales automatisk av nettselskapet, uavhengig av hvilken strømleverandør og strømavtale du har.  

 I praksis trekkes strømstøtten fra på den månedlige regningen for nettleie. Hvis summen er høyere enn den månedlige nettleien, blir beløpet utbetalt til din bankkonto dersom du har separate regninger for nettleie og strøm. Hvis du har nettleie og strøm på samme regning (gjennomfakturering), trekkes beløpet fra på denne regningen. Da blir støtten utbetalt rundt forfallsdatoen på fakturaen. 

 Du finner informasjon om månedlig forbruk og støttebeløp på fakturaen din. 

Strømstøtten gjelder for alle leverandører og avtaletyper  

Strømstøtten er uavhengig av strømleverandør og strømavtale. Du får utbetalt støtte selv om du har fastprisavtale. 

Hvis du bytter leverandør midt i en måned, påvirker ikke det strømstøtten. Ta kontakt med nettselskapet ditt hvis du har byttet strømleverandør og ikke har fått støtte for hele måneden. 

Selv om du har en fastpris som er lavere enn støttesatsen, skal det mye til før du får betalt for å bruke strøm. Det er fordi du i tillegg til strømprisen betaler en kostnad for å bruke nettet (energileddet) i nettleien.  

Størrelsen på støtten avhenger av når du bruker strøm 

Siden strømstøtten beregnes time for time, vil støtten avhenge av når du bruker strøm. Bruker du strøm når prisen er under 75 øre/kWh, vil du ikke få støtte disse timene. Derfor kan to kunder med samme månedlige forbruk totalt få ulikt støttebeløp fordi de bruker strøm på ulike tidspunkt.  

Du får ikke støtte for forbruk utover 5 000 kWh 

Du får strømstøtte for de første 5 000 kWh med strømforbruk per måned. Forbruk utover dette får du ikke støtte for.  

Tilsyn med ordningen 

Reguleringsmyndigheten for energi (RME) har ansvaret for å føre tilsyn med strømstøtteordningen. Hver måned sender nettselskapene fakturaer til RME for strømstøtten de har utbetalt. Samtidig må de rapportere datagrunnlaget for utbetalingene, slik at vi kan føre tilsyn. Dataene inneholder personopplysninger og skal overføres sikkert til RME via egne servere. Se spesifikasjon av rapporteringskrav på siden for informasjon til nettselskaper. 

For å vurdere nettselskapenes håndtering av ordningen, har RME de siste årene engasjert eksterne konsulenter. Målet har vært å sikre at målepunkter som har mottatt kompensasjon, faktisk er kvalifisert i henhold til lov og forskrift, samt å identifisere forbedringsområder i nettselskapenes håndtering av ordningen. I løpet av disse årene har det ikke blitt avdekket vesentlige avvik, og de fleste nettselskapene har opparbeidet tilfredsstillende internkontroll. 

Den siste gjennomgangen ble utført av BDO AS høsten 2024. Resultatene med anbefalinger er oppsummert i rapporten RME Ekstern rapport 2/2025: Ekstern kontroll av nettselskapenes utbetalinger av strømstøtte. Konklusjonen var at målepunkter som har mottatt kompensasjon, stort sett er kvalifisert i henhold til strømstøtteloven. De feilutbetalingene som ble avdekket, anses ikke som vesentlige i antall eller beløp. Likevel er det noen nettselskaper som BDO mener kan eller bør forbedre sin håndtering av ordningen. Disse vil RME følge opp videre. 

BDO påpeker også at god internkontroll krever kontinuerlig oppfølgning for å sikre riktig utbetaling av strømstøtte. Du kan lese mer om BDOs anbefalinger på siden for informasjon til nettselskaper om strømstøtteordningen.  

I løpet av 2025 utføres en ny ekstern kontroll av nettselskapenes håndtering av strømstøtteutbetalinger.