Publisert 18.09.2024 , sist oppdatert 19.09.2024

Feil avregning for mange strømkunder

Det er viktig at strømkundene får riktig avregning av strømforbruket. Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) vil fremover følge tettere opp at nettselskapene rapporterer riktige timeverdier til Elhub.

Foto: Herman Dreyer/NVE

Nettselskapene sender informasjon om kundenes strømforbruk fra AMS-måler til Elhub. Dette sikrer at kundene ikke betaler mer enn nødvendig, og de som bruker strøm når prisen er lav, får en lavere strømregning.

- Til tross for dette, blir fortsatt 1 % av forbruket estimert i avregningen. Det betyr at ikke alle strømkunder blir avregnet basert på faktisk forbruk. Vi forstår at det er krevende å samle alle timeverdiene hver måned, men nettselskapene må jobbe systematisk for å følge opp store avvik, sier seksjonssjef Torfinn Jonassen i RME.

RME har undersøkt nettselskapenes rapportering av timeverdier for første halvår 2024. De fleste rapporterer data med en kvalitet på over 99 % hver måned, men enkelte har vesentlig lavere datakvalitet.

- For å sikre at strømkunder blir avregnet etter faktisk forbruk, vil vi fremover følge nettselskapenes rapportering til Elhub tettere opp. Vi vil foreta en ny undersøkelse for andre halvår i januar 2025, og vi vil vurdere økonomiske reaksjoner overfor nettselskaper med lav datakvalitet, sier Torfinn Jonassen.  

Det er viktig å måle strømforbruket med AMS-måler

For at nettselskapene skal kunne rapportere riktig informasjon om strømforbruket til Elhub, må de også sørge for å ha installert AMS-måler hos kunder som ikke har gyldig fritak. Elhub har en markedsoversikt som viser statistikk om dette, og den viser at antallet profilavregnede målepunkter har blitt redusert med ca. 35 % siden september 2023, til ca. 22 000 i august 2024.

- Det er gledelig at det blir færre profilavregnede målepunkter, sier Torfinn Jonassen. For å sikre at nettselskapene fortsetter arbeidet med å installere AMS-målere der det er mulig, vil vi følge opp nettselskapene som har mange profilavregnede målepunkter, sier han.

Nettselskapenes virkningsgrad i første halvår 2024

Fakta om avregning når timeverdier fra AMS mangler

Det er omtrent 3,3 millioner målepunkter med AMS-måler i Norge, ifølge Elhubs markedsoversikt. Hvis 1 % av timeverdiene mangler hver måned, kan det bety at 33 000 strømkunder ikke får avregning basert på faktisk forbruk. Det er imidlertid lite sannsynlig at de samme kundene påvirkes hver måned.

Når timeverdier mangler, skal nettselskapene stipulere verdiene. Disse stipulerte verdiene skal ikke avvike mye fra kundens faktiske forbruk. Når nettselskapene senere får de registrerte verdiene fra AMS-måleren, skal de korrigere for å sikre riktig avregning for kunden.

Om Elhubs statistikk

Elhub fører statistikk over nettselskapenes rapporterte timeverdier, inkludert «kompletthet» og «kvalitet». Kompletthet betyr at nettselskapene rapporterer timeverdier (at det ikke mangler verdier), mens kvalitet betyr at verdiene som rapporteres inn er målte fra AMS-målere. Kombinert gir disse statistikkene en oversikt kalt virkningsgrad og som viser hvor riktige måleverdier nettselskapene sender til Elhub.

Statistikk og informasjon om nettselskapenes rapportering kan hentes fra datasettet «Innsamlingsstatistikk per dato, netteier, målepunkttype og avregningsversjon (prosent)» på Elhubs nettside.