Feil avregning for mange strømkunder
Det er viktig at strømkundene får riktig avregning av strømforbruket. Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) vil fremover følge tettere opp at nettselskapene rapporterer riktige timeverdier til Elhub.
Nettselskapene sender informasjon om kundenes strømforbruk fra AMS-måler til Elhub. Dette sikrer at kundene ikke betaler mer enn nødvendig, og de som bruker strøm når prisen er lav, får en lavere strømregning.
- Til tross for dette, blir fortsatt 1 % av forbruket estimert i avregningen. Det betyr at ikke alle strømkunder blir avregnet basert på faktisk forbruk. Vi forstår at det er krevende å samle alle timeverdiene hver måned, men nettselskapene må jobbe systematisk for å følge opp store avvik, sier seksjonssjef Torfinn Jonassen i RME.
RME har undersøkt nettselskapenes rapportering av timeverdier for første halvår 2024. De fleste rapporterer data med en kvalitet på over 99 % hver måned, men enkelte har vesentlig lavere datakvalitet.
- For å sikre at strømkunder blir avregnet etter faktisk forbruk, vil vi fremover følge nettselskapenes rapportering til Elhub tettere opp. Vi vil foreta en ny undersøkelse for andre halvår i januar 2025, og vi vil vurdere økonomiske reaksjoner overfor nettselskaper med lav datakvalitet, sier Torfinn Jonassen.
Det er viktig å måle strømforbruket med AMS-måler
For at nettselskapene skal kunne rapportere riktig informasjon om strømforbruket til Elhub, må de også sørge for å ha installert AMS-måler hos kunder som ikke har gyldig fritak. Elhub har en markedsoversikt som viser statistikk om dette, og den viser at antallet profilavregnede målepunkter har blitt redusert med ca. 35 % siden september 2023, til ca. 22 000 i august 2024.
- Det er gledelig at det blir færre profilavregnede målepunkter, sier Torfinn Jonassen. For å sikre at nettselskapene fortsetter arbeidet med å installere AMS-målere der det er mulig, vil vi følge opp nettselskapene som har mange profilavregnede målepunkter, sier han.