Fra nyttår får kunden bedre rettigheter ved klage på leveringskvalitet
Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) har sendt anbefaling til Energidepartementet om endringer i leveringskvalitetsforskriften. Anbefalingen innebærer å styrke kundenes rettigheter hvis de klager til nettselskapet på mangelfull leveringskvalitet. RME anbefaler også mindre endringer i regulering av spenningskvaliteten.
RME sendte de foreslåtte endringene ut på høring i juni i år og fristen for å gi innspill var 15. september 2024. RME mottok 15 høringsinnspill. RME har oppsummert innspillene og gjort noen justeringer i forhold til forslaget som var på høring. Vi har sendt anbefaling til endring i forskriften til Energidepartementet. Energidepartementet har vedtatt endringene og endringene vil tre i kraft 1. januar 2025.
- Vi anbefaler å skjerpe reglene for hvordan nettselskapene skal behandle saker der kunder er misfornøyd med spenningskvaliteten, varsling av avbrudd eller antall avbrudd kunden er berørt av, sier seksjonssjef Torfinn Stulen Jonassen i RME.
Beholder strengere krav til spenningskvalitet
Europanormen om spenningskvalitet har blitt oppdatert, og RME har vurdert om det er hensiktsmessig å harmonisere krav i leveringskvalitetsforskriften med denne. Europanormen har til dels lavere krav til spenningskvalitet enn det vi har i Norge i dag.
- Kraftsystemet er i utvikling med ny produksjon og nytt forbruk. Alt fra sol- og vindkraft til ladestasjoner utfordrer spenningskvaliteten i kraftsystemet. Da mener RME det er uheldig å redusere kravene til spenningskvalitet. Tvert imot må sluttbrukerne forvente å få en spenning som er god nok hele tiden. RME anbefaler derfor i all hovedsak å beholde dagens strengere norske krav til spenningskvalitet, sier Jonassen.
RMEs anbefaling er tilgjengelig på RMEs nettsider: Høring - Forslag til endring i leveringskvalitetsforskriften - NVE