Publisert 19.12.2022

Ny undersøkelse: Flertallet av norske forbrukere er aktive eller bevisste

En ny undersøkelse gjennomført av NordREG viser at mer enn 50% av norske forbrukere er ansett som aktive eller bevisste forbrukere, dette er en økning fra 2018. Aktive forbrukere har byttet avtale de siste 12 månedene, bevisste forbrukere har sammenlignet sin nåværende avtale med andre, men har valgt å ikke bytte.

De nordiske reguleringsmyndighetene for energi (NordREG) har gjennomført en spørreundersøkelse av omtrent 6 000 forbrukere, fordelt på fire land: Danmark, Finland, Norge og Sverige. Undersøkelsen ser på hva som gjør forbrukere i Norden aktive, deres kunnskap om strømmarkedet, tillit til selgere og deres erfaringer med å sammenligne og bytte strømavtaler. Undersøkelsen er en oppfølging av en tilsvarende undersøkelse fra 2018.

Resultatene viser at et flertall av norske forbrukere leser strømregningen sin. Norske forbrukere er mer interessert i historiske forbruksdata, og informasjon fra strømleverandør via app sammenlignet med de andre landene i Norden.

Bytte av strømleverandør

De siste 12 månedene har 37 prosent av norske forbrukere byttet strømavtale. Forbrukere vurderer at det er enkelt å bytte strømleverandør, og 89 % vet at de kan velge en egen strømleverandør. 35 % svarte at de blant annet benyttet seg av en prissammenligningstjeneste på nett ved valg av strømavtale. Den vanligste grunnen for å ikke bytte en strømavtale var at «forbrukeren var fornøyd med sin nåværende avtale» eller at «det var lite penger å spare på å bytte strømavtale».

De vanligste utfordringene etter å ha byttet avtale var prisen og avtalevilkår

Forbrukerne som opplevde utfordringer med den nye strømleverandøren, oppgir at «prisen var høyere enn opplyst i avtalen» eller at «avtalevilkårene var annerledes enn forventet». Forbrukere svarer at de er kjent med om prisen kan endres i avtaleperioden, bindingstiden på avtalen og oppsigelsestiden i avtalen, konsekvenser ved å bryte avtalen før bindingstid og om avtalen er grønn. Figuren under viser at dette er en økning fra 2018.

Figur 153: Når du tenker på din nåværende strømavtale, er du bevisst på ...? Andelen som har svart "ja". 

Flertallet som hadde opplevd utfordringer etter avtaleinngåelse sa at de klagde på problemet, og 78 prosent svarte at problemet ble løst etter å ha klaget.

Høye strømpriser påvirker forbrukernes valg av strømavtale

I undersøkelsen for 2022 ble forbrukerne også spurt om deres erfaringer med høye strømpriser, og i hvilken grad deres økonomi ble påvirket av høye strømpriser. Resultatene viser at forbrukere har blitt påvirket av høye strømpriser, og på en skala fra 1 til 100 svarer forbrukere 62 på dette spørsmålet. Det er en sammenheng mellom årlig forbruk og hvorvidt en forbruker sin økonomi har blitt påvirket av de høye prisene. Forbrukere med årlig forbruk under 5000 kWh rapporterer at deres grad av påvirkning var 55, mens kunder med årlig forbruk på over 20 000 kWh rapporterte 66. Forbrukere oppgir også at høye strømpriser vil påvirke deres fremtidige valg av strømavtale i fremtiden.

 

For mer informasjon, kontakt

Nikolai Aleksander Grønland

Rådgiver, Reguleringsmyndigheten for Energi

niag@nve.no

Faktaboks: Hva er NordREG

NordREG (Nordic Energy Regulators) er et samarbeidsorgan for de fem nordiske reguleringsmyndighetene i Sverige, Finland, Danmark, Island og Norge. Samarbeidet ble etablert i 2002.

Samarbeidet i NordREG skal fremme markedsintegrasjon og utvikle et effektivt nordisk elektrisitetsmarked