Publisert 24.10.2024

RME varsler brudd til 68 av 69 kraftleverandører i årets tilsyn

Foreløpige funn fra Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) viser at 68 av 69 kraftleverandører har brudd på krav til faktura eller rapporteringsplikten. 

- Det viktige med våre tilsyn er å bidra til forbedring i bransjen. De foreløpige resultatene fra årets tilsyn peker i feil retning. Likevel bør kraftleverandørene enkelt kunne endre rutiner slik at de overholder regelverket, sier Tore Langset, direktør for RME. 

I mai 2024 varslet RME at de ville gjennomføre et nytt tilsyn med kraftleverandørene. Nå har vi sendt ut tilsynsrapporter til kraftleverandørene, som vil få muligheten til å uttale seg før vi fatter endelige vedtak. Vi tar derfor forbehold om at det kan bli noen endringer i rapportene.    

Foreløpige funn fra tilsynet 

De viktigste funnene fra tilsynet er: 

  • 68 av 69 leverandører som ble kontrollert i tilsynet har fått varsel om brudd på krav til fakturautforming. 
  • 33 av leverandørene har fått varsel om brudd på krav til rapporteringsplikten til Forbrukerrådets strømprisportal. I 2023 hadde 15 leverandører brudd på dette. 
  • 37 leverandører har fått varsel om brudd på reglene for fakturautforming som også ble sjekket ved fjorårets tilsyn. I 2023 hadde 52 leverandører brudd på fakturautformingen. 

Nesten alle kraftleverandørene, 68 av 69, har brudd på krav til fakturautforming. 33 av disse har i tillegg brudd på rapporteringsplikten til Forbrukerrådets strømprisportal.   

- Med få unntak viser tilsynet at det fortsatt er for mange leverandører som ikke har innrettet seg etter regelverket. Jeg hadde forventet mer fra kraftleverandørene etter funnene fra fjorårets tilsyn, sier Langset.    

Et større og bedre tilsyn 

Vi sjekker flere forhold under årets tilsyn. Funnene er derfor ikke direkte sammenlignbare med funnene fra fjorårets tilsyn.  

- Det at vi har sjekket flere forhold i år er en viktig grunn til at det er flere brudd enn i fjor. Nesten alle, 65 av 69 selskaper, har brudd på kravene som er nye i årets tilsyn. Disse bruddene er imidlertid mindre alvorlige, og kraftleverandørene bør enkelt kunne rette opp i avvikene, sier Langset. 

I år ble tilsynet utvidet til også å kontrollere: 

  • Fakturautforming ved gjennomfakturering. Det vil si fakturaer som inneholder både strøm og nettleie. 
  • En grundigere sjekk av fakturagrunnlaget. En kunde skal selv kunne regne seg frem til sluttsummen på fakturaen. Kraftleverandøren skal i fakturaen informere om hvorfor avvik i utregning kan forekomme.  

Kontakt

Torfinn Stulen Jonassen, seksjonssjef 
e-post: tjo@nve.no  

 Synne Schulerud Bøe, førstekonsulent 
e-post: sboe@nve.no 

Krav til utforming av faktura 

Forskrift om kraftomsetning og nettjenester § 7-2 stiller en rekke krav til kraftleverandøren om utforming av faktura for elektrisk energi og faktura for nettjenester. Fakturaen skal være lett å forstå, og det skal blant annet opplyses om: Fakturagrunnlaget, elspotområdet, muligheten til å sammenligne strømavtaler på strømpris.no, strømavtalens navn og varighet, varslingsrutiner ved avtaleendringer, varigheten til eventuelle prisgarantier, klagemuligheter til Elklagenemda og kontaktinformasjonen til Enova. 

Rapporteringsplikt til strømpris.no 

Forskrift om rapporteringsplikt for kraftleveringsavtaler § 4 definerer hvilke kraftleveringsavtaler som er rapporteringspliktige. Alle kraftleveringsavtaler som tilbys til eller allerede er inngått med forbrukere er rapporteringspliktige. Forskrift om rapporteringsplikt for kraftleveringsavtaler § 5 stiller krav til innholdet, formen og fristen for rapporteringen. Blant annet skal rapporteringen skje fortløpende til Forbrukerrådets strømprisportal (strømpris.no) og inneholde alle relevante avtalevilkår.