Statistikk over strømbrudd i 2022
I 2022 var leveringspåliteligheten på 99,989 prosent. Det vil si at 0,011 % av den elektriske energien ikke nådde frem til strømkunden på grunn av feil eller utkoblinger. Det viser avbruddsstatistikken fra Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME).
- I 2022 var mengden levert energi 121 267 GWh som er en nedgang på 4 910 GWh fra 2021. Mengden ikke-levert energi var også lavere i 2022 sammenlignet med 2021. Leveringspåliteligheten for 2022 god og det nest beste året de siste 20 årene, sier direktør i RME, Tore Langset.
Få hendelser som gav avbrudd
I 2022 var mengden ikke-levert energi 13,02 GWh som er en nedgang på 2,49 GWh fra 2021. Det var få store hendelser, knyttet til uvær og snøfall, som påvirket leveringspåliteligheten i 2022. Leveringspåliteligheten var 0,002 prosentpoeng bedre i 2022 sammenlignet med 2021.
Leveringspåliteligheten påvirkes av ulike faktorer
Leveringspåliteligheten påvirkes ofte av for eksempel kraftig uvær eller snøvær. Slike uvær kan påvirke leveringspåliteligheten nasjonalt. Det ser vi blant annet i perioden mellom 2011 og 2015. Det var få slike store hendelser i kraftsystemet i 2022. Leveringspåliteligheten i 2022 endte litt over gjennomsnittet for perioden 2002 til 2022 som er 99,985 prosent.
En annen faktor som kan påvirke den nasjonale leveringspåliteligheten er enkelthendelser i transmisjons- og regionalnettet. Disse vil kunne føre til store mengder ikke-levert energi sammenliknet med enkelthendelser i distribusjonsnettet. Ettersom regional- og transmisjonsnettet driftes litt annerledes enn distribusjonsnettet er det generelt færre hendelser på disse nettnivåene som medfører avbrudd.
Et utvalg nasjonale nøkkeltall
- 52 prosent av strømkundene opplevde langvarige strømbrudd (uten strøm mer enn tre minutter) i 2022.
- 37 prosent av strømkundene opplevde kortvarig strømbrudd (uten strøm i mindre enn tre minutter) i 2022.
- Strømkundene som opplevde minst ett langvarig strømbrudd, var i gjennomsnitt uten strøm i totalt 3 timer og 10 minutter i 2022. Disse strømkundene opplevde i gjennomsnitt 2,79 langvarige strømbrudd.
- Den gjennomsnittlige tiden nettselskapene brukte på hvert enkelt avbrudd for å få strømmen tilbake til strømkundene endte på 1 time og 8 minutter for lange strømbrudd.
Når det først oppstår et strømbrudd hos en strømkunde tar det ofte over tre minutter å rette denne feilen ettersom nettselskapet i mange tilfeller manuelt må ut og rette feilen. Dette er en av forklaringene for hvorfor flere strømkunder opplever langvarige strømbrudd sammenliknet med korte strømbrudd.