Publisert 08.06.2023

Statistikk over strømbrudd i 2022

I 2022 var leveringspåliteligheten på 99,989 prosent. Det vil si at 0,011 % av den elektriske energien ikke nådde frem til strømkunden på grunn av feil eller utkoblinger. Det viser avbruddsstatistikken fra Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME).

- I 2022 var mengden levert energi 121 267 GWh som er en nedgang på 4 910 GWh fra 2021. Mengden ikke-levert energi var også lavere i 2022 sammenlignet med 2021. Leveringspåliteligheten for 2022 god og det nest beste året de siste 20 årene, sier direktør i RME, Tore Langset.

Få hendelser som gav avbrudd

I 2022 var mengden ikke-levert energi 13,02 GWh som er en nedgang på 2,49 GWh fra 2021. Det var få store hendelser, knyttet til uvær og snøfall, som påvirket leveringspåliteligheten i 2022. Leveringspåliteligheten var 0,002 prosentpoeng bedre i 2022 sammenlignet med 2021.

Leveringspåliteligheten påvirkes av ulike faktorer

Leveringspåliteligheten påvirkes ofte av for eksempel kraftig uvær eller snøvær. Slike uvær kan påvirke leveringspåliteligheten nasjonalt. Det ser vi blant annet i perioden mellom 2011 og 2015. Det var få slike store hendelser i kraftsystemet i 2022. Leveringspåliteligheten i 2022 endte litt over gjennomsnittet for perioden 2002 til 2022 som er 99,985 prosent.

En annen faktor som kan påvirke den nasjonale leveringspåliteligheten er enkelthendelser i transmisjons- og regionalnettet. Disse vil kunne føre til store mengder ikke-levert energi sammenliknet med enkelthendelser i distribusjonsnettet. Ettersom regional- og transmisjonsnettet driftes litt annerledes enn distribusjonsnettet er det generelt færre hendelser på disse nettnivåene som medfører avbrudd.

Avbruddsstatistikk 2022

Et utvalg nasjonale nøkkeltall

  • 52 prosent av strømkundene opplevde langvarige strømbrudd (uten strøm mer enn tre minutter) i 2022.
  • 37 prosent av strømkundene opplevde kortvarig strømbrudd (uten strøm i mindre enn tre minutter) i 2022.
  • Strømkundene som opplevde minst ett langvarig strømbrudd, var i gjennomsnitt uten strøm i totalt 3 timer og 10 minutter i 2022. Disse strømkundene opplevde i gjennomsnitt 2,79 langvarige strømbrudd.
  • Den gjennomsnittlige tiden nettselskapene brukte på hvert enkelt avbrudd for å få strømmen tilbake til strømkundene endte på 1 time og 8 minutter for lange strømbrudd.

Når det først oppstår et strømbrudd hos en strømkunde tar det ofte over tre minutter å rette denne feilen ettersom nettselskapet i mange tilfeller manuelt må ut og rette feilen. Dette er en av forklaringene for hvorfor flere strømkunder opplever langvarige strømbrudd sammenliknet med korte strømbrudd.

 

Kontaktpersoner

Marit Serianna Hjerpseth, avdelingsingeniør
e-post: mssh@nve.no

Torfinn Stulen Jonassen, seksjonssjef
e-post tjo@nve.no

Om avbruddsstatistikken

Reguleringsmyndigheten for energi (RME) gir hvert år ut oppdatert statistikk for strømbrudd. Statistikken er basert på årlig, fylkesfordelt innrapportering av data fra norske nettselskap. Statistikken viser strømbrudd som følge av hendelser (driftsforstyrrelser og planlagte utkoplinger) i det norske kraftnettet. Det er publisert slike statistikker for hvert år fra 1995.

Denne statistikken gir detaljert informasjon om strømbrudd fordelt på nasjonal-, fylkes-, nettselskaps og sluttbrukergruppenivå. Bruken av denne statistikken gjør det lettere å sammenlikne data mellom nettselskaper og landsdeler, og er en del av den samlede reguleringen av nettselskapene.