I forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 16-11 fremgår det at nettselskapet skal etterberegne anleggsbidraget etter at nettanlegget er ferdigstilt på grunnlag av faktisk påløpte kostnader. Det er det etterberegnede anleggsbidraget som kunden skal betale. I noen tilfeller kan det etterberegnede anleggsbidraget avvike fra estimatet som ligger ved avtalen om anleggsbidrag.
Når kunden har betalt for lite
Dersom estimatet er lavere enn det etterberegnede anleggsbidraget, og kunden har betalt for lite i utgangspunktet, skal nettselskapet fakturere kunden det som er betalt for lite.
Nettselskapet kan imidlertid ikke kreve at kunder dekker kostnadsoverskridelser på mer enn 15 % ut over det estimerte anleggsbidraget. Dette inkluderer for eksempel kostnadsoverskridelser som skyldes materialkostnad, arbeidstimer og grunnforhold som kan påvirke gravearbeid (som frost, fjell, eksisterende infrastruktur, o.l.).
Eneste unntak er kostnadsoverskridelser som skyldes forhold på kundens side. Dette kan for eksempel være overskridelser knyttet til forsinkelser hos kunden som fører til at forutsetningene for kostnadsestimatet brister, eller at kunden har endret eller utvidet sin bestilling underveis i prosessen. Nettselskapet er pålagt å informere kunden om kostnadsoverskridelser så fort de er kjent med disse. Det er særlig viktig å informere om kostnadsoverskridelser som påvirker anleggsbidraget ut over 15 %-regelen så tidlig som mulig.
Når kunden har betalt for mye
Dersom estimatet er høyere enn det etterberegnede anleggsbidraget, og kunden har betalt for mye i utgangspunktet, skal nettselskapet betale tilbake det kunden har betalt for mye.