Slik fungerer tilknytningsplikten
Tilknytningsplikten innebærer at nettselskaper med anleggskonsesjon for nettanlegg med et spenningsnivå på mer enn 22 kV må tilknytte nye anlegg for strømforbruk (uttak) eller strømproduksjon når kundene har behov for det. Det som skal tilknyttes, kan være alt fra store næringsanlegg (forbruk) til solkraft-, vindkraft- eller vannkraftanlegg (produksjon). I tillegg har alle med områdekonsesjon en tilknytningsplikt overfor produsenter som ønsker tilknytning i distribusjonsnettet (under 22 kV).
Tilknytningsplikten overfor uttakskunder gjelder i utgangspunktet tilknytning i regional- eller transmisjonsnettet. Men hvis den mest rasjonelle måten for nettselskapet å sikre tilstrekkelig nettkapasitet på er å knytte en kunde til distribusjonsnettet, har selskapet plikt til å gjøre det i stedet.
Tilknytningsplikten er en investerings- og utredningsplikt. Når en kunde ønsker tilknytning eller kapasitetsøkning, må nettselskapet utrede og vurdere om tiltaket er driftsmessig forsvarlig. Det innebærer en teknisk faglig vurdering av om tilknytningen eller kapasitetsøkningen gir akseptable virkninger slik nettet er, eller om det må gjøres investeringer i nettet. Med «driftsmessig forsvarlig» menes at tilknytningen ikke går ut over leveringskvaliteten til eksisterende kunder. Spenningsgrensene som er gitt i leveringskvalitetsforskriften, må opprettholdes i underliggende og tilgrensende nett. I tillegg skal ikke overføringsgrenser (strømgrenser) for komponenter i tilgrensende og overliggende nett overskrides. Hvis det er nødvendig, må nettselskapet også investere i mer nettkapasitet.
Tilknytningsplikten skal oppfylles så snart som mulig. Kravet om fremdrift gjelder for hvert steg i prosessen. Det betyr at nettselskapet om nødvendig har en plikt til å planlegge, søke konsesjon for og investere i nye nettanlegg så raskt som mulig og uten ugrunnet opphold.
Tilknytningsplikten skal sørge for at nettselskapene gjør nødvendige grep og investeringer for å opprettholde leveringskvaliteten på strømmen til kundene sine, også dersom antallet kunder eller kundenes forbruk øker.
Tilknytningsplikten overfor uttakskunder følger av energiloven § 3-4 (lovdata.no).
Tilknytningsplikten overfor produksjonsanlegg følger av energiloven § 3-4 a (lovdata.no).
Kunden må betale anleggsbidrag for nye investeringer
Hvis nettselskapet må gjøre investeringer for å øke nettkapasiteten, må kunden betale et anleggsbidrag for å dekke hele eller deler av investeringskostnaden. Det er nettselskapet som fastsetter anleggsbidraget. Dere kan lese mer om anleggsbidrag her.
Dersom kunden ikke er villig til å betale anleggsbidraget, faller tilknytningsplikten bort. Hvis nettselskapet og kunden er uenige om tilknytningsplikten eller anleggsbidraget, kan de bringe uenigheten inn for Reguleringsmyndigheten for energi (RME).
Nettselskapet må gi kunden en tidsplan for investeringene
Kunden har rett på en forsvarlig og veiledende tidsplan for prosessen med å investere i nettet for å øke kapasiteten. Tidsplanen må angi når delprosessene er forventet å være ferdige, og når kunden kan forvente å være tilknyttet strømnettet eller å kunne øke produksjonen eller forbruket.