KILE – kvalitetsjusterte inntektsrammer ved ikke-levert energi
Den økonomiske reguleringen gir nettselskapene motivasjon til å holde et lavt kostnadsnivå. Vi ønsker likevel ikke at dette skal gå på bekostning av leveringspåliteligheten. Formålet med KILE-ordningen er å gi nettselskapene insentiv til å bygge og drive nettet med en samfunnsøkonomisk optimal leveringspålitelighet.
KILE-elementet representerer kundenes kostnader ved avbrudd, og ordningen innebærer at kundenes avbruddskostnader tas med i nettselskapenes bedriftsøkonomiske vurderinger. Insentivene i KILE-ordningen blir gitt i form av en inntektsreduksjon, slik at overskuddet i nettselskapene blir redusert når det oppstår avbrudd.
Hvordan beregnes KILE?
Hver gang det oppstår et avbrudd i strømforsyningen, blir det beregnet et KILE-beløp som representerer nettkundenes ulempe ved avbruddet. KILE beregnes ut fra individuelle kostnadsfunksjoner for hver kundegruppe. Kostnadsfunksjonene er basert på de ulike kundegruppenes betalingsvilje for å unngå avbrudd. Funksjonene tar hensyn til varigheten av avbruddet, tidspunkt for når avbruddet inntreffer (måned, ukedag, klokkeslett) og om avbruddet var varslet på forhånd eller ikke.
Hvordan inngår KILE i selskapenes inntektsrammer?
KILE inngår i nettselskapets inntektsramme som en del av selskapets kostnadsgrunnlag og normkostnad på samme måte som andre kostnader. Faktisk KILE i et gitt år kommer til fratrekk i selskapets inntektsramme, slik at selskapets tillatte inntekt reduseres som følge av avbrudd.
Hvor er KILE-ordningen hjemlet?
KILE reguleres i Forskrift om strømnettselskapenes inntekter (nettinntektsforskriften) - Kapittel 4. Kostnader ved ikke levert energi (KILE) - Lovdata. Leveringskvalitet reguleres i egen forskrift: Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet - Lovdata.