RME styrker insentivene for nettselskapene til å redusere kostnader
Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) endrer inntektsreguleringen slik at det blir mer lønnsomt å være effektiv. Dette vil gi lavere kostnader på sikt, og sørge for at nettleien ikke blir høyere enn nødvendig. Det er en av endringene vi gjennomfører for at inntektsreguleringen skal legge til rette for at nettselskapene velger de beste løsningene, og investerer, drifter og gjennomfører alle tiltak i nettet så kostnadseffektivt som mulig.
RME bestemmer tillatt inntekt for hvert nettselskap årlig. En del av inntekten er basert på selskapets faktiske kostnader, mens resten er basert på en kostnadsnorm. Gjennom normen får selskaper insentiver til å holde kostnadene nede, og RME vedtar nå å øke vektleggingen av kostnadsnormen, fra 60 til 70 prosent. Dette gjør det mer lønnsomt å redusere kostnadene, mens selskaper med høyere kostnadsnivå, vil få redusert avkastning.
- Nettselskapene er inne i en investeringsperiode, og vi forventer at nettleien vil øke i årene som kommer. Det er viktig at vår regulering legger til rette for at alle tiltak i strømnettet gjennomføres til lavest mulig kostnad, sier direktør for RME, Ove Flataker.
Endringen trer i kraft fra 2023, og ikke fra 2021 som opprinnelig foreslått. Dette gir selskapene noe tid til å tilpasse seg endringen.
Reguleringsmyndigheten for energi i NVE regulerer strømnettselskapene. Formålet med reguleringene er å sørge for at kundene har tilgang til et strømnett med riktig kvalitet og riktig pris. I juni publiserte vi et høringsdokument med flere forslag til endringer i inntektsreguleringen, både i forskrift og i forvaltningspraksis. De andre endringene skal blant annet styrke forbrukernes rettigheter ved langvarige avbrudd, gjøre det enklere for nettselskaper å delta i piloter og demoprosjekter og behandle egenfinansierte og bidragsfinansierte investeringer mer nøytralt.
Høringsdokumentet, høringsinnspillene og oppsummeringsdokumentet er publisert til høyre på denne siden.
Oversikt over alle endringene vi gjennomfører
Endringene i forskriften omhandler:
- Øke vekt på kostnadsnorm fra 60 til 70 prosent for sterkere insentiver til kostnadseffektivitet.
- Automatisk utbetaling av kompensasjon ved svært langvarige avbrudd.
- Inntektsreguleringen av systemansvaret.
- Inntektsreguleringen av gebyrer nettselskapene må betale til Elhub.
Endringer i forvaltningspraksis omhandler:
- Inkludere bidragsfinansiert kapital i kalibreringsgrunnlaget for mer nøytral behandling av ulike finansieringsformer.
- Endre forvaltningspraksis for å gjøre det enklere for nettselskaper å delta i piloter og demoprosjekter.
- Endre definisjon av skillet mellom regionalnett og lokalt distribusjonsnett for å sikre bedre sammenligning.
Ler mer om endringene i RME Rapport 1/2019 - Oppsummeringsrapport: Endringer i forskrift om kontroll av nettvirksomhet og metode for å fastsette kostnadsnormer
Høringsinnspill
-
Agder Energi AS
159 KB -
Agder Energi Nett AS
691 KB -
Alta Kraftlag SA
166 KB -
BKK Nett AS
774 KB -
Distriktsenergi
2 MB -
Eidsiva Nett AS
534 KB -
Energi Norge
1 MB -
Finnås Kraftlag SA
1 MB -
Forbrukertilsynet
356 KB -
Forsvarsdepartementet
118 KB -
Glitre Energi Nett AS
125 KB -
Gudbrandsdal Energi Nett AS
484 KB -
Hafslund Nett AS
610 KB -
Haugaland Kraft Nett AS
512 KB -
Justis- og beredskapsdepartementet
91 KB -
Jæren Everk AS
261 KB -
Klepp Energi AS
208 KB -
KS Bedrift
1 MB -
Kunnskapsdepartementet
317 KB -
Lyse Elnett AS
342 KB -
Mørenett AS
2 MB -
Nelfo
313 KB -
Nodes AS
1 MB -
Nordkraft Nett AS
1 MB -
Nordlandsnett AS
287 KB -
Nord-Østerdal Kraftlag SA
470 KB -
Regelrådet
1 MB -
Samferdselsdepartementet
288 KB -
SFE Nett AS
141 KB -
Skagerak Nett AS
428 KB -
Smartgridsenteret
1 MB -
Sognekraft AS
2 MB -
Stange Energi Nett AS
641 KB -
Statkraft AS
1020 KB -
Statnett SF
282 KB -
Stryn Energi AS
479 KB -
Stryn Energi vedlegg
275 KB -
Tensio AS
407 KB -
Troms Kraft Nett AS
2 MB -
Utenriksdepartementet
299 KB -
Varanger KraftNett AS
1 MB