Publisert 04.10.2022 , sist oppdatert 24.01.2025

Behandling av planer og oppfølging av energianlegg

På denne siden finner du informasjon om NVEs saksbehandling av detaljplaner, og hvordan vi følger opp energianlegg under bygging og i drift.

Større kraftledninger og transformatorstasjoner

For større kraftledninger og transformatorstasjoner er det vanligvis krav om at det skal utarbeides en detaljplan, som må være godkjent før bygging av anleggene kan starte.

Detaljplanen skal beskrive hvordan anlegget skal bygges innenfor den konsesjonen som er gitt og hvordan miljøhensyn som er kommet frem i konsesjonsprosessen skal ivaretas. Planen skal omfatte anlegget og alle hjelpeanlegg som anleggsveier, masseuttak, massedeponier, riggplasser og utforming av tekniske inngrep. Detaljplanen skal sendes inn av konsesjonær som et samlet dokument for godkjenning hos NVE.

Vindkraftverk og solkraftverk

For vindkraftverk og solkraftverk er det krav om at det skal utarbeides en detaljplan. Detaljplanen skal konkretisere utbyggingsplanene innenfor de rammene som er gitt i konsesjonen. Planen skal inneholde en teknisk beskrivelse av samtlige komponenter og installasjoner, og et kart som viser den nøyaktige plasseringen av disse. Dersom utbyggingsløsningen som presenteres i detaljplanen er endret sammenlignet med løsningen som lå til grunn for konsekvensutredningene, skal planen redegjøre for eventuelle endrede virkninger for miljø og samfunn. 

Veileder for utarbeidelse av detaljplan

Se veileder for detaljplan energianlegg.

Hvor lang er saksbehandlingstiden?

Saksbehandlingstiden er vanligvis tre til seks måneder. I store saker vurderer vi om det er behov for befaring på barmark før saken tas til behandling. Dersom planen sendes til godkjenning vinterstid kan den samlede tidsbruken derfor bli lengre i påvente av akseptable befaringsforhold. Det samme gjelder dersom planen er mangelfull.

Må planer sendes på høring?

Gjennom vilkår i konsesjonen er det bestemt at detaljplanen skal utarbeides i kontakt med aktuell(e) kommune(r), grunneiere og rettighetshavere som tiltaket har virkninger for i større eller mindre grad. Det betyr at det må ha vært dialog med disse om planen, og om virkningene som tiltaket har for den enkelte, før planen blir sendt til NVE for godkjenning. Involvering kan for eksempel være møte, befaring eller skriftlig uttalelse. Du finner mer informasjon om krav til involvering ved utarbeidelse av planer i NVEs veileder for detaljplan energianlegg.

Krav i forvaltningsloven

Kravet om at partene må varsles og få mulighet til å uttale seg før NVE eventuelt treffer vedtak om godkjenning av planen, følger av forvaltningsloven § 16. Det er derfor et minimum at de som er parter i saken blir varslet skriftlig om planen og muligheten for å uttale seg. Forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav e bestemmer at "den som en avgjørelse retter seg mot eller som saken ellers direkte gjelder", er part.

Utgangspunktet er at NVE sender planer på høring til relevante parter. I mindre saker er høringsfristen ofte tre uker, mens den i større saker kan være seks uker. Dersom tiltakshaver har hatt god dialog med relevante parter ved utarbeidelse av planen, og det foreligger skriftlige uttalelser som vedlegg til planen, kan NVE i enkelte tilfeller vurdere at saken er tilstrekkelig opplyst og at høring kan unnlates. 

Selv med god planlegging, kan det oppstå behov for å gjøre endringer i arealbruken eller andre forhold i byggefasen for energianlegg. For eksempel kan entreprenør gjennom befaring i felt finne traseer for kjørespor som gir mindre ulemper for miljø og landskap sammenlignet med de løsningene som er beskrevet i godkjent detaljplan.

Andre eksempler kan være at det oppdages allerede opparbeidede arealer som er bedre egnet som riggområder, eller at hensynssoner bør justeres for bedre å ivareta hensynet til naturmangfold. Vi har også erfaring med at massebalansen i prosjektet ikke er som forutsatt, eller at det kan oppstå behov for terrengjusteringer som ikke er beskrevet i godkjent detaljplan.

1. Ta kontakt med oss for å avklare saksbehandling av endringer

Vi ønsker å legge til rette for at utbygginger skjer mest mulig skånsomt. Når det oppdages endringer som fører til mindre inngrep eller redusert arealbruk, ønsker NVE at konsesjonær så raskt som mulig tar kontakt med oss for å avklare nødvendig saksbehandling av de aktuelle endringene. Vi oppfordrer også konsesjonær til å ta kontakt dersom det er usikkert om ønsket gjennomføring av tiltak er innenfor rammen av anleggskonsesjon eller detaljplan. Vi er kjent med at endringer ofte krever rask saksbehandling, og vil tilstrebe å få til dette. Det er viktig at konsesjonær gir informasjon om hvor mye endringen haster.

2. Saksbehandling av endringer

Hvordan NVE skal behandle endringen, må vurderes i den enkelte sak. For mindre endringer som er avklart med berørte parter og som ikke gir nye, negative virkninger kan det være tilstrekkelig med en orientering til NVE. Større endringer som for eksempel ny, permanent arealbruk som ikke er avklart med rettighetshavere, kan derimot kreve søknad og høring.

3. Utarbeide søknad om endring av detaljplan

Når det er behov for å endre hva detaljplanen gir rett til å bygge, må konsesjonær søke NVE om endring av detaljplanen. Krav til innhold i en søknad om endring av detaljplan finner du i veilederen vår.

Inspeksjoner

Miljøtilsynet drar på inspeksjoner ved mange anlegg i byggefase. For eksempel gjennomførte miljøtilsynet inspeksjoner ved alle nye vindkraftanlegg i perioden mellom 2016 og 2022. Vanligvis gjennomføres det også inspeksjoner ved bygging av større kraftledninger og ved bygging av solkraftanlegg. I tillegg er dokumentkontroller en viktig del av arbeidet. Dokumentkontroller kan dreie seg både om oppfølging av bekymringsmeldinger/henvendelser vi mottar fra andre myndigheter og privatpersoner, og det kan være innrapportering fra konsesjonær som miljøtilsynet har bedt om.

I byggefase er det fokus på å finne gode løsninger for miljø og landskap innenfor den konsesjonen som er gitt, og i henhold til den planen som er godkjent. 

NVE har utarbeidet en Veileder for terrengbehandling ved bygging av vassdrags- og energianlegg, som vi forventer at brukes av konsesjonær/entreprenør i byggefase. 

Konsesjonær sitt ansvar

Konsesjonær har ansvaret for at energianlegget, altså vindkraftanlegget, solkraftanlegget og/eller nettanlegget, blir bygget i tråd med konsesjonen og vedtatte planer. I tillegg er det konsesjonær sitt ansvar å innhente nødvendige tillatelser fra andre myndigheter. 

Krav om internkontroll skal sikre at miljøet blir ivaretatt når energianlegg planlegges, etableres og driftes. Konsesjonæren plikter å innføre og praktisere internkontroll for alle delene av anlegget som har tillatelse etter energiloven. Dette gjelder for eksempel veier, ulike sekundær-/hjelpeanlegg som riggplasser, lager, massetak og deponier.

Både i konsesjonene og etterfølgende planer (detaljplan) er det satt en rekke krav som NVE skal kontrollere. For vindkraftverk kan det for eksempel være krav knyttet til støy eller undersøkelser av virkninger for fugl. Og for både nettanlegg og vindkraftverk kan kontroll av kravet om internkontrollsystem være aktuelt. 

I driftsfase vil NVEs oppfølging av anleggene i hovedsak dreie seg om følgende to punkter:

  • Systematiske kontroller av det samme kravet ved flere anlegg.
  • Kontroller som utføres på bakgrunn av henvendelser/bekymringsmeldinger vi mottar knyttet til et konkret anlegg. 

NVE har ulike "verktøy" vi kan ta i bruk dersom konsesjonær ikke følger de godkjente planene eller overholder krav satt i konsesjonen. Hvilken måte vi reagerer på avhenger av hvor alvorlig bruddet er. Den mest brukte reaksjonsmåten er krav om retting, det vil si å rette opp i avviket/bruddet. I tilfeller der det avdekkes brudd på annet lovverk, kontaktes rette myndighet.

Vi kan reagere på følgende måter:​

  • Pålegg om stans og retting
  • Tvangsmulkt
  • Overtredelsesgebyr
  • Anmeldelse til Politiet
  • Inndragning av konsesjon