Publisert 10.12.2024 , sist oppdatert 11.12.2024

Energikartlegging i store foretak

Plikten til å gjennomføre energikartlegging i store foretak følger av energiloven kapittel 8-5 og er nærmere regulert i forskrift om energikartlegging (energikartleggingsforskriften).

Energikartleggingsforskriften trådte i kraft 1.10.2024. Den har som formål fremme energieffektivitet i foretak. Energikartleggingen skal identifisere kostnadseffektive energieffektiviseringstiltak og etablere planer for gjennomføring av tiltakene.

Hvem plikter å gjennomføre en energikartlegging?

Plikten gjelder foretak som driver økonomisk aktivitet i Norge og som har en årlig gjennomsnittlig energibruk i Norge på over 2,5 GWh. Dette inkluderer all energi som foretaket faktureres for og bruker selv, samt egenprodusert energi.

Innslagspunktet på 2,5 GWh er knyttet til det enkelte foretak (den juridiske personen) uavhengig av organisasjon i konsern eller lignende.

Frister

Foretak skal gjennomføre en energikartlegging senest to år etter at forskriften trer i kraft (01.10.2024), eventuelt senest to år etter at foretaket falt inn under virkeområdet.

Deretter skal det gjennomføres en kartlegging minst hvert fjerde år regnet fra datoen for siste energikartlegging som er innrapportert.

Gjennomføringsplan skal utarbeides senest ett år etter kartleggingen (se lengre ned).

Hva skal energikartleggingen inneholde?

  • En beskrivelse av foretakets energibruk foregående kalenderår, inkludert forbruksprofiler for elektrisitet. Kartleggingen skal dekke minst 90 prosent av foretakets totale energibruk, og som et minimum deles inn i:
    • Drift av bygninger
    • Drift av prosess
    • Drift av transport

Dette deles igjen inn i etter energibærere (les: elektrisitet, gass, diesel, varme, etc.). Kartleggingen skal baseres på oppdaterte målte data på energi og effektivitetsforbruk så langt dette lar seg gjøre. Dersom dette ikke er mulig, kan energibruken beregnes etter standarder for energiberegning. Dette må da suppleres med data fra tidligere år.

  • Kartleggingen skal identifisere aktuelle energieffektiviseringstiltak, samt en oversikt over hvilke tiltak som er gjennomført tidligere. Det skal beregnes lønnsomhet opp mot energi- og effektbesparelse for hvert tiltak. Der det er mulig, skal energikartleggingen ta hensyn til livssykluskostnader for tiltak. Livssykluskostnader er alle kostnader tiltaket frembringer i hele levetiden, og dette kan romme alt fra selve kostnaden ved tiltaket til omstillingskostnader, kostnader til forvaltning, drift og vedlikehold, kostnader på andre brukeres hånd og kostnader ved avhending.
  • En vurdering av muligheter for tilkobling til eksisterende varme og kjølenett og identifisere muligheter for bruk av overskuddsvarme og fleksibilitet i forbruket.
  • En oversikt over muligheter for kostnadseffektiv produksjon av fornybar energi.

Andre måter å oppfylle kravet til energikartlegging

Kravene til energikartlegging kan også oppfylles ved gyldig sertifisering i et energiledelsessystem, eller et miljøledelesesystem som inneholder en energikartlegging som oppfyller minstekravene til kartleggingen.

Dersom et foretak har gyldige og oppdaterte energiattester for bygningene sine etter energimerkeforskriften for bygninger, kan kravet til kartlegging av bygninger ansees som oppfylt. Det forutsetter imidlertid at attesten inneholder en tiltaksliste med energieffektiviseringstiltak vurdert og rangert etter effekt og kostnad. Selv om kravet til kartlegging av bygninger er oppfylt på denne måten, vil foretaket fortsatt måtte kartlegge energibruk i prosesser og transport.

Rapportering og tilgjengeliggjøring

Rapporten fra gjennomført energikartlegging, eventuelt dokumentasjon som viser at foretaket er sertifisert som nevnt i § 5 i forskriften, og informasjon om hvem som har utført og eventuelt kvalitetssikret energikartleggingen, skal sendes elektronisk til Enova på den måten Enova bestemmer.

Enova er i ferd med å utvikle en egen løsning for innmelding, som etter planen skal være ferdig høsten 2025. Enova har bestemt at det vil være obligatorisk å bruke denne innmeldingsløsningen.

Enova kan gjøre kartleggingen tilgjengelig for leverandører av energitjenester med mindre det reserveres mot det.

Enova skal gjøre rapportering tilgjengelig for Norges vassdrags- og energidirektorat.

Gjennomføringsplan

Innen ett år etter kartleggingen skal foretaket utarbeide en gjennomføringsplan som baserer seg på de identifiserte tiltakene i kartleggingen. Gjennomføringsplanen skal inneholde en prioritert liste over gjennomføring av tiltak, der dette er teknisk og økonomisk gjennomførbart.

Både energikartleggingen og gjennomføringsplanen skal legges frem for foretakets ledelse. Gjennomføringsplanen og en overordnet beskrivelse av hvilke tiltak som er gjennomført, skal omtales i foretakets årsberetning. Dersom det ikke utarbeides årsberetning, skal gjennomføringsplanen offentliggjøres på annen måte (f.eks. på tilgjengelige nettsider).

Gjennomføringsplanen skal legges frem for NVE på forespørsel.

NVE fører kontroll med at kartleggingsforskriften etterleves

NVE er kontrollmyndighet etter kartleggingsforskriften. Dette innebærer at NVE kontrollerer om pliktig energikartlegging er gjennomført. For et utvalg store foretak vil NVE kontrollere om energikartlegging er utført i samsvar med forskriften.  Er plikten ikke etterlevd, har NVE hjemmel til å pålegge energikartlegging og til å ilegge tvangsmulkt og overtredelsesgebyr.

Kontaktinformasjon

Fagansvarlig: Terje Adsen, tead@nve.no

Seksjonssjef: Maren Esmark, mesm@nve.no