Publisert 12.07.2024 , sist oppdatert 11.09.2024

Saksgang C: Tiltak etter vassdragsreguleringsloven som har krav til melding

Konsesjonspliktige tiltak etter vassdragsreguleringsloven som har krav til melding etter reglene i KU-forskriften, skal behandles etter denne saksgangen. Dette er:

  • Utbygging av vannkraftanlegg med årlig produksjon over 40 GWh

  • Dammer og andre anlegg for oppdemming eller varig lagring av vann dersom mengde oppdemmet eller lagret vann overstiger 10 millioner m3

Oversikt over saksgangen

En melding er en tidlig varsling av et planlagt tiltak. Tiltakshaver skal utarbeide melding med forslag til KU-program (konsekvensutredningsprogram) og sende dette til NVE. NVE vil gjennomføre en kvalitetssikring, som hovedsakelig innebærer å sjekke at meldingen og forslag til KU-program har fulgt gjeldende lover og krav, og er av tilstrekkelig kvalitet til å kunne sendes på offentlig høring.

Meldinger skal utformes i tråd med NVEs digitale veileder for utforming av meldinger og søknader om vassdragskonsesjon. Dersom det også er planlagt nettanlegg som er meldingspliktige etter KU-forskriften, må meldingen også følge kravene i NVEs digitale veileder for utforming av nettanlegg.

Høring av melding

NVE vil legge meldingen med forslag KU-program på våre nettsider. Hver søknad får en egen saksside, der vi publiserer sakens dokumenter. På sakens nettside vil det være åpent for at alle som ønsker kan sende inn en høringsuttalelse, uavhengig av om de har mottatt høringsbrevet eller ikke.

NVE sender meldingen med forslag til KU-program på offentlig høring til berørte myndigheter og interesseorganisasjoner. Vi vil også be tiltakshaver om bistand til å orientere berørte grunneiere og rettighetshavere om høringen. Vi kunngjør meldingen i lokale aviser, slik at alle som ønsker kan få uttale seg. Det er tiltakshaver som vil belastes for kunngjøringen.

Formålet med høringen er at de som kan bli berørt av tiltaket skal få informasjon om planene, og gi dem anledning til å komme med uttalelser og innspill til hva som bør utredes videre. Høringsfristen er minimum seks uker. Etter at høringsfristen er gått ut, ber NVE tiltakshaver om å kommentere høringsuttalelsene.

Hvilke innspill ønsker vi i høringen? 

Offentlig informasjonsmøte
NVE arrangerer vanligvis et offentlig møte lokalt i høringsperioden. Tid og sted for møtet kunngjøres i aktuelle aviser. På møtet orienterer NVE om konsesjonsbehandlingen, og tiltakshaver orienterer om tiltaket og utredningsprogrammet. Det er tiltakshaver som står for de praktiske forberedelsene og utgiftene til slike møter. NVE tilbyr også administrasjonen og politisk ledelse i de berørte kommunene egne møter i høringsperioden.

Med utgangspunkt i meldingen med forslag til KU-program, uttalelser, tiltakshavers kommentarer, og kravene gitt i KU-forskriftens kapittel 5, fastsetter NVE konsekvensutredningsprogrammet. KU-programmet legger grunnlaget for konsekvensutredningen som skal gjennomføres før innsending av konsesjonssøknad. Basert på antatte virkninger for miljø og samfunn, angir KU-programmet hvilke fagtemaer som skal utredes, omfanget av utredningene og hvordan de skal gjennomføres. NVE vil normalt fastsette KU-programmet senest ti uker etter høringsfristen for meldingen.

 

NVE vil orientere alle som har uttalt seg til meldingen om det fastsatte KU-programmet. Fastsetting av et utredningsprogram er ikke et enkeltvedtak, og kan ikke klages på.

Dersom tiltakshaver ønsker å gå videre med planene, er neste steg å gjennomføre utredningene i tråd med det fastsatte KU-programmet. Tiltakshaver skal utarbeide en konsesjonssøknad for vannkraftanlegget, og eventuelt for nettanlegget hvis det søkes om anleggskonsesjon. Konsesjonssøknaden skal utformes i tråd med NVEs digitale veileder for utforming av meldinger og søknader om vassdragskonsesjon og eventuelt NVEs digitale veileder for konsesjonssøknad om nettanlegg.  

Søker sender inn konsesjonssøknad med konsekvensutredning til NVE. NVE vil gjennomføre en kvalitetssikring, som hovedsakelig innebærer å sjekke at søknaden med fagutredningene har fulgt gjeldende lover og krav, og er av tilstrekkelig kvalitet til å kunne sendes på offentlig høring.

Der det er aktuelt, kan det søkes om ekspropriasjontillatelse og forhåndstiltredelse samtidig med søknad om vassdragskonsesjon.

NVE sender konsesjonssøknaden på offentlig høring til berørte myndigheter, interesseorganisasjoner og alle som har uttalt seg til meldingen. Vi vil også be søker om bistand til å orientere berørte grunneiere og rettighetshavere om høringen. NVE kunngjør høringen i lokale aviser og legger ut søknaden på sakens nettside. Høringsfristen er minimum tre måneder.

Hvilke innspill ønsker vi i høringen?

Kommuner, fylkeskommuner, Sametinget og statlige fagetater har anledning til å fremme innsigelse etter vassdragsreguleringsloven § 12, jf. plan- og bygningsloven §§ 5-4 til 5-6. Innsigelsen må komme innen høringsfristen, og den må begrunnes. Det må gå klart frem at det er en innsigelse som fremmes, og ikke en vanlig høringsuttalelse.

Offentlig informasjonsmøte

I høringsperioden vil NVE vanligvis arrangere et offentlig informasjonsmøte i nærheten av området tiltaket er planlagt. Tid og sted for møtet kunngjøres i lokale aviser. På møtet vil NVE orientere om konsesjonsbehandlingen, og søker vil orientere om tiltaket og konsekvensutredningen. Det er søker som står for de praktiske forberedelsene og utgiftene til slike møter. NVE tilbyr også de berørte kommunene egne møter i høringsperioden.

Oppfølging etter høringen

Etter at høringsfristen har gått ut vil NVE sende over høringsuttalelsene til søker, som får mulighet til å kommentere disse. Hvis det i løpet av høringsrunden har kommet fram informasjon som bør undersøkes nærmere, kan NVE be søker om tilleggsutredninger eller supplerende opplysninger.

Alle som har sendt høringsuttalelse vil bli invitert til befaring av tiltaksområdet. I tillegg vil kommunen(e), statsforvalteren og grunneiere alltid bli invitert, uavhengig av om de har uttalt seg. NVE er formell arrangør, mens søker står for de praktiske forberedelsene og utgiftene i forbindelse med befaringen.

Under befaringen vil søker kort orientere om tiltaket. Vi vil deretter se tiltaksområdet, og det vil gis anledning til å diskutere aktuelle problemstillinger. Dette er en fin mulighet for berørte parter å gi uttrykk for sine synspunkter, og for søker å kunne svare ut eventuelle spørsmål.

NVE skriver ikke noe offisielt referat fra befaringen, og eventuelle nye synspunkter (i tillegg til tidligere høringsuttalelser) må sendes skriftlig til NVE kort tid etter befaringen.

Når NVE mener at saken er tilstrekkelig opplyst, sender vi vår innstilling til Energidepartementet (ED). Søker får normalt anledning til å kommentere NVEs innstilling. NVEs innstilling til ED er ikke et enkeltvedtak, og kan derfor heller ikke påklages.  

NVEs innstilling behandles av Energidepartementet. Departementet kan avslå søknaden (avslag kan påklages til Kongen). Alternativt kan de oversende saken til Kongen i statsråd (Regjeringen) for sluttbehandling dersom departementet mener det bør gis konsesjon. Vedtaket i Regjeringen er endelig og kan ikke påklages.

Dersom tiltaket har fått konsesjon, er neste fase godkjenning av detaljplan. Saksbehandlingsprosessen er beskrevet i digital veileder for detaljplan for vassdragstiltak – miljø og landskap.