Publisert 15.07.2024 , sist oppdatert 25.09.2024

Informasjon til høringsparter

Myndigheter som forvalter ulike allmenne interesser er viktige høringsparter i NVEs behandling av søknader om vannkraftanlegg. Lokale sitter ofte med god kunnskap om tiltaksområdet og verdier.

Hva ønsker vi at dere gir innspill på?

Ved søknader om vannkrafttiltak som kan ha store virkninger på allmenne interesser vil søknaden kunngjøres og sendes ut på offentlig høring. Dette innebærer at alle som har meninger om saken kan uttale seg. I saker NVE anser som mindre omfattende vil saken sendes på begrenset høring til berørt kommune, fylkeskommune, Statsforvalter og eventuelt andre relevante parter. Under kan dere lese hva vi ønsker at dere som myndigheter gir innspill på i de ulike type sakene vi sender på høring.

NVE sender vanligvis en forespørsel om konsesjonspliktvurdering på begrenset høring til kommune, fylkeskommune, Statsforvalter. Ved reindriftsinteresser eller villrein i område vil også reinbeitedistrikt eller villreinnemda være høringspart.

NVE skal vurdere om tiltaket gir skade og ulempe av slik betydning for allmenne interesser at det oppstår konsesjonsplikt etter vannressursloven. Vi ønsker tilbakemelding fra myndigheter på om kjente allmenne interesser blir berørt av tiltaket, som for eksempel friluftslivsinteresser, kulturminner, verdifulle naturtyper, rødlistede arter og informasjon om vilt. Vi ønsker også informasjon om planstatus, status i forhold til vannforskriften, eksisterende vannuttak eller andre aktiviteter i vassdraget.

Les mer om konsesjonspliktvurdering

Formålet med en melding er å belyse hvilke konsekvenser tiltaket kan få for miljø, naturressurser og samfunn, og hva det bør tas hensyn til under den videre planleggingen. NVE vil fastsette et konsekvensutredningsprogram (KU-program) for tiltaket med utgangspunkt i meldingen, innkomne høringsuttalelser og egne vurderinger.

Gjennom høring av meldingen med forslaget til KU-program ønsker NVE å få innspill til hvilke utredninger som bør gjennomføres før det utarbeides en konsesjonssøknad for vannkraftanlegget. Her kan dere ta utgangspunkt i det foreslåtte KU-programmet, og vurdere om det vil bidra til å avdekke tiltakets virkninger for miljø og samfunn for de allmenne interessene dere representerer. Vi ønsker innspill på om meldingen har fått fram alle kjente allmenne interesser i området eller om du mener det er andre fagtemaer som kan være aktuelle å utrede. Dersom meldingen foreslår flere utbyggingsalternativer, ber vi om begrunnede synspunkter på hvilke alternativer som bør utredes.

Hvis berørte regionale eller statlige myndigheter på grunnlag av et forslag til planprogram eller en melding med forslag til utredningsprogram, mener at planen eller tiltaket kan komme i konflikt med nasjonale eller viktige regionale hensyn innenfor deres ansvarsområde, skal dette framgå av høringsuttalelsen.
Vi ber kommunen om å informere om saken på sine nettsider og eventuelt Facebookside.

Vi ber om at Sametinget og andre representanter for samiske interesser gir tilbakemelding i høringsuttalelsen på om dere ønsker konsultasjon i forbindelse med meldingen og fastsettingen av utredningsprogrammet.

Les mer om vår behandlingsprosess for nye vannkraftsaker

Gjennom høringen ønsker NVE å få begrunnede synspunkter på om de omsøkte planene bør gjennomføres, eventuelt valg av alternativ eller begrensinger i planene. Vi ønsker også begrunnede forslag til avbøtende tiltak som kan redusere skadene ved gjennomføring av planene. I tillegg ber vi om eventuelle kommentarer til om konsekvensutredningen gir tilstrekkelige opplysninger om tiltakets virkninger.

NVE forventer at kommunen gir en oversiktlig framstilling av forholdet mellom den omsøkte plan og de lokale interessene. Vi ber dere også om å informere om saken på kommunens nettsider og eventuelt Facebookside.

Vi ber Statsforvalteren særlig vurdere om kunnskapsgrunnlaget er tilstrekkelig etter naturmangfoldloven § 8, eller om det er behov for ytterligere utredninger. Vi ber også Statsforvalteren gjøre en konkret vurdering av om tiltaket trenger tillatelse etter forurensningsloven for både anleggsfasen og driftsfasen.

Fylkeskommunen bør legge vekt på forhold som kan påvirke fylkesveier, kulturminner og friluftsliv.

NVE ber om at Sametinget og andre representanter for samiske interesser gir tilbakemelding i høringsuttalelsen på om dere ønsker konsultasjon i forbindelse med søknaden.

Les mer om vår behandlingsprosess for nye vannkraftsaker

En søknad om forlenget byggefrist innebærer ikke at det blir gjort en ny samlet vurdering av fordeler og ulemper ved tiltaket, slik det ble gjort i behandlingen av den opprinnelige konsesjonssøknaden. I saksbehandlingen skal NVE bare vurdere om det har oppstått nye eller endrede forhold siden konsesjonstidspunktet. Dersom det kommer frem ny vesentlig informasjon, kan NVE avslå en søknad om forlenget byggefrist. Vi vil også vurdere om det kan settes ytterligere vilkår som kan avbøte nye ulemper som er påvist.

NVE ønsker derfor tilbakemelding om det har oppstått noen nye forhold som kan være av betydning for konsesjonen siden saken først ble behandlet. Vi ønsker også tilbakemelding dersom myndighetene vet om nye parter som kan bli berørt av saken, slik at de også kan få muligheten til å uttale seg.

Les mer om hvordan NVE behandler saker om forlenget byggefrist

Søknaden skal behandles etter reglene i kapittel 3 og 7 i vannressursloven og gjelder tillatelse etter vannressursloven § 8, jf. § 41.

En konsesjonsbehandling av en søknad om nedlegging er noe annerledes enn tilsvarende behandling av nye tiltak. Hovedregelen i vannressursloven, jf. § 41 er at anlegg som eier ikke lenger vil holde ved like skal fjernes og området skal tilbakeføres til naturtilstand så godt det lar seg gjøre.

Med bakgrunn i dette vil det normalt gis tillatelse til nedlegging av vassdragsanlegg. Unntak kan være dammer som er fredet etter kulturminneloven, eller der vassdragsanlegget inngår i for eksempel et naturreservat. For å avbøte eventuelle ulemper for allmenne interesser i området, kan NVE sette vilkår om hvordan nedleggingen skal utføres. Vi ønsker derfor særlig innspill om hvilke virkninger nedleggingen kan ha for de allmenne interessene dere forvalter, og forslag til egnede vilkår for å avbøte ulempene.

Les mer om hvordan NVE behandler saker om nedleggelse

Se egen side om vilkårsrevisjoner.

Innsigelse

Reglene om innsigelse skal sørge for at det kun gis tillatelse til prosjekter som er i tråd med nasjonale, samiske og vesentlige regionale interesser. Det er fylkeskommunene, Sametinget og statlige fagetater som kan fremme slike innsigelser. I tillegg kan kommuner fremme innsigelse dersom vannkraftanlegget kan ha vesentlig (negativ) betydning for kommunens innbyggere, for næringslivet, kommunens virksomhet eller planlegging eller for natur- og kulturmiljøet i kommunen.

Regjeringen har gitt en oversikt over myndigheter med innsigelseskompetanse i plansaker. Det vil i hovedsak være de samme myndighetene som har innsigelseskompetanse ved konsesjonssøknader for vannkraft. Listen er gitt i vedlegg til rundskriv H-2/14. Myndighetene med innsigelseskompetanse vil også ha klagerett.

Retten til innsigelse ved søknader om vassdragskonsesjon er gitt i vannressursloven § 24 og vassdragsreguleringsloven § 12. For søknader om anleggskonsesjon er regler om innsigelse gitt i energiloven § 2-1. Disse bestemmelsene viser til bestemmelsene om innsigelse i plan- og bygningsloven §§ 5-4 til 5-6.

Det er kun mulig å fremme innsigelse i forbindelse med høringen av konsesjonssøknaden. Innsigelsen skal fremmes så tidlig som mulig i høringsperioden, og senest innen høringsfristen. Innsigelse skal fremmes skriftlig.

Innsigelse skal kun fremmes når myndighet med innsigelseskompetanse mener det er nødvendig for å ivareta nasjonale og viktige regionale interesser eller andre interesser av stor samfunnsmessig betydning. Det må komme tydelig fram at myndigheten fremmer en innsigelse, fremfor at de sender en høringsuttalelse. Innsigelsen må inneholde en utfyllende begrunnelse, og det må framgå hvorfor vannkraftsøknaden har vesentlig betydning for myndighetens fag/ansvarsområde.

Les mer om retningslinjer for innsigelse i rundskriv H-2/14 og hvilke klima- og miljøhensyn som gir grunnlag for innsigelse i rundskriv T-2/16.

Når NVE mottar en innsigelse, må vi vurdere om innsigelsen kan imøtekommes. Dette kan for eksempel være at vi avslår søknaden, tilpasser prosjektet eller stiller vilkår om avbøtende tiltak, eller stiller krav om ytterligere utredninger.
Dersom NVE vurderer at vi ikke kan ta hensyn til innsigelsen, så skal vi arrangere et møte med de som har fremmet innsigelse. En innsigelse forutsetter ikke at man kommer til enighet, men gir innsigelsesmyndighetene en mulighet til å komme i diskusjon med konsesjonsmyndigheten. Møtet kan føre til at myndigheten som har fremmet innsigelsen ønsker å trekke den. Dersom innsigelsen ikke blir trukket og NVE ikke imøtekommer den, vil NVEs vedtak i saken ikke være endelig før Energidepartementet eller Kongen i statsråd har behandlet innsigelsen. For søknader der NVE gir innstilling, vil innsigelsene oversendes med innstillingen.