Publisert 25.07.2024 , sist oppdatert 12.09.2024

Omgjøring av vassdragskonsesjoner

Vassdragsmyndigheten skal bidra til at vassdragene våre har gode vannmiljø, og kan i særlige tilfeller endre konsesjoner for eldre vannkraftanlegg som påvirker vassdrag med viktige miljøverdier.

Hva er en omgjøring?

Vannressursloven § 28 gir vassdragsmyndighetene adgang til å oppheve, endre eller sette nye vilkår i den eksisterende konsesjonen. Denne bestemmelsen gjelder tiltak som har konsesjon etter vannressursloven eller tilsvarende eldre lover som vassdragsloven av 1940. Bestemmelsen gjelder ikke for tillatelser etter vassdragsreguleringsloven.

Omgjøring kan skje av hensyn til både allmenne og private interesser. Det er likevel en høy terskel for å omgjøre konsesjoner. I loven står det at dette kun kan gjøres i særlige tilfeller. Slike tilfeller kan for eksempel være at vassdraget har et miljømål som kun kan oppnås ved å omgjøre konsesjonen.

Omgjøringsadgangen er begrenset til å gjelde konsesjonsvilkår, på tilsvarende måte som i vilkårsrevisjoner etter vassdragsreguleringsloven. Dette betyr at vassdragsmyndighetene ikke kan oppheve tillatelse til vannuttak eller gi tillatelse til et nytt vannuttak gjennom et omgjøringsvedtak. Vassdragsmyndighetene kan imidlertid pålegge avbøtende tiltak, som slipp av minstevannføring.

Ved en omgjøring vil vassdragsmyndigheten ta hensyn til tapene som dette vil medføre for konsesjonæren. Vassdragsmyndighetene kan pålegge nye vilkår som vil medføre store kostnader, hvis de i tilstrekkelig grad oppveies av fordelene.

Ansvaret for å forvalte vassdragene våre er fordelt på ulike myndighetsnivåer. Dette er i hovedsak kommunene, NVE, Energidepartementet og Kongen. Ved omgjøringer av konsesjoner er det vassdragsmyndigheten som fattet det opprinnelige vedtaket som skal behandle omgjøringen. Dersom Energidepartementet fattet det opprinnelige vedtaket, vil de fatte vedtak om omgjøring. I disse tilfellene vil NVE gi en anbefaling til departementet.

Vassdragsmyndigheter på høyere nivåer (Energidepartementet og Kongen) kan delegere myndighet til å fatte vedtak til underordnede organer. De kan også selv behandle omgjøringer der underordnet organ fattet det opprinnelige vedtaket.

Når kan man kreve omgjøring?

Dersom et kraftverk har konsesjon etter vannressursloven eller den tidligere vassdragsloven, er det mulig å be om omgjøring av konsesjonen. Adgangen til å omgjøre konsesjoner er begrenset til særlige tilfeller. Omgjøringer kan være aktuelt for vannkraftanlegg der det har skjedd større endringer etter det ble konsesjonsbehandlet. Det kan ha blitt gjennomført flere inngrep i vassdraget, eller man kan ha fått et bedre kunnskapsgrunnlag om hvordan kraftverket påvirker allmenne interesser og særlig miljøverdier. Ettersom loven setter høy terskel for å omgjøre konsesjoner, oppfordrer vi at de som ønsker å be om omgjøring først ser om vannkraftanlegget påvirket et prioritert miljøhensyn med svært stor verdi, og om påvirkningen fra vassdragstiltaket er svært stor. Se vedlegg 4 og 5 i NVE-rapport 49/2013 for våre vurderingskriterier.

Hvem kan kreve omgjøring?

Alle som mener at et kraftverk som har konsesjon fører til negative konsekvenser for allmenne eller private interesser kan be om omgjøring av konsesjonen. Omgjøringsadgangen gjelder kun kraftverket med konsesjon etter vannressursloven, eller tidligere versjoner av denne. Dersom du er usikker på om kraftverket har konsesjon, kan du søke etter den i oversikt over saker eller kontakte NVE. Du har ikke krav på at NVE behandler en omgjøring, men du har krav på å få svar. NVE vil vurdere om det er grunnlag for å omgjøre konsesjonen.