Her finner du informasjon om hva en vilkårsrevisjon er, hvem som kan kreve vilkårsrevisjoner og hvilke konsesjoner som kan revideres.
Les mer om
Hva er en vilkårsrevisjon?
Når det blir gitt en tillatelse til å bygge og drifte et kraftverk eller en regulering setter vi også vilkår som begrenser hvordan vannkraftanlegget skal driftes og som forplikter regulant til å ta hensyn til allmenne interesser. Dette kalles standardvilkår, og de gir NVE og miljømyndighetene hjemmel til å kunne pålegge ulike miljøtiltak. Når konsesjonsvilkår blir revidert i dag, vil de alltid få disse standardvilkårene.
En vilkårsrevisjon gir mulighet til å rette opp skader og ulemper for allmenne interesser som har oppstått som følge av reguleringer. Endrede samfunnsforhold, økt kunnskap og endrede holdninger til natur og miljø har ført at det stadig legges større vekt på miljøhensyn. De som er berørt av eldre vannkraftreguleringer har også samlet seg erfaringer om mulige miljøskader som følge av reguleringene.
Vilkårsrevisjoner innebærer å gjøre en samfunnsmessig avveining av gevinstene ved å gjennomføre miljøforbedringer i vassdragene, mot de samfunnsmessige kostnadene knyttet til redusert fornybar og regulerbar kraftproduksjon, forsyningssikkerhet og reguleringens flomdemping. Det er bare konsesjonsvilkårene som kan tas opp til revisjon, ikke selve konsesjonen. Dette innebærer at det blant annet ikke er mulig å endre på høyeste og lavere regulerte vannstand i magasiner, eller å legge ned vannkraftanlegget. NVE skriver innstilling til Energidepartementet (ED) om eventuelle endringer av vilkår og forslag til nye vilkår. ED vil fremme et forslag til Kongen i statsråd, som vedtar revisjon av konsesjonen ved kongelig resolusjon. Konsesjonsvilkårene til vannkraftreguleringer kan normalt revideres 30 år etter konsesjonen er gitt. Dette følger av vassdragsreguleringsloven § 8.
NVE vil alltid foreslå at vilkårene moderniseres i tråd med dagens standardvilkår. Standardvilkårene gir mulighet til å pålegge regulanten miljøforbedrende tiltak uten konsekvenser for kraftproduksjonen. Gjennom en vilkårsrevisjon vurderer vi om miljøhensynet veier så tungt at det også bør innføres tiltak som reduserer kraftproduksjonen. Da kan vi anbefale endringer i manøvreringsreglementet, som for eksempel minstevannføringer og andre type vannslipp, eller restriksjoner på hvordan et kraftverk skal kjøres.
Hvilke konsesjoner kan revideres?
Revisjonsadgangen omfatter hovedsakelig konsesjoner gitt med hjemmel i vassdragsreguleringsloven. I samme vassdrag er det ofte gitt flere konsesjoner over tid med forskjellig revisjonstidspunkt. Det kan være hensiktsmessig å forskyve noen revisjoner i tid for å få til en samordnet revisjon for hele vassdraget.
For å rette opp miljøskader som følge av vannkraftanlegg med konsesjon gitt med hjemmel i vannressursloven, er det i særlige tilfeller mulig å omgjøre konsesjonen. Vi kan også kalle inn vannkraftanlegg uten konsesjon til konsesjonsbehandling. Denne muligheten er også begrenset til særlige tilfeller.
Hvem kan kreve revisjon?
NVE velger som hovedregel å åpne revisjon eller ikke basert på at representanter for allmenne interesser har framsatt et krav om revisjon. Det er ofte lokale myndigheter og interesseorganisasjoner i nærområdet som har best kjennskap til hvilke effekter en regulering har hatt for ulike allmenne interesser, som fisk, annet naturmangfold, landskap og friluftsliv. Et krav om revisjon av vilkår bør derfor normalt koordineres og fremmes fra de berørte kommunene, vannregionutvalget for det aktuelle området eller fra representanter for allmenne interesser som frilufts- og naturvernorganisasjoner. Dersom reindriftsaktører har opplevd ulemper eller skader av reguleringen, kan det være aktuelt å sende inn krav om revisjon. Privatpersoner kan også fremme krav om revisjon, dersom de kan begrunne kravet i nasjonale eller regionale viktige allmenne interesser.