Publisert 09.09.2024

Et nytt steg i digitaliseringen av NVEs konsesjonsprosess

Fra i dag skal alle som søker om nettkonsesjon sende inn sin søknad digitalt. Dette markerer et viktig nytt steg i NVEs arbeid med å digitalisere konsesjonsprosessen.

Vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund, foto: Erik Due/NVE

Lanseringen av den nye løsningen ble markert av energiminister Terje Aasland og vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund hos nettselskapet Lede i Porsgrunn.

- Dette er en ny milepel i arbeidet med å digitalisere konsesjonsprosessen i NVE. Alle som skal søke om nettkonsesjon, må fra nå av levere sin søknad til oss digitalt, sier vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund i NVE.

NVE får et effektivt arbeidsverktøy for mottak av konsesjonssøknader. Samtidig vil det bli lettere for selskapene å levere en søknad av bedre kvalitet, som gjør saksbehandlingen raskere og bedre.

Tidligere har NVE digitalisert nettplanleggingen gjennom verktøyet PlanNett som alle selskapene nå bruker. Nå tar direktoratet digitaliseringen ett steg videre til også å omfatte første del av selve konsesjonsprosessen.

En konsesjonsbehandling er en omfattende og regelstyrt prosess, som ofte inkluderer en rekke faglige utredninger og flere runder med høringer. I vurderingene legger NVE sterk vekt på virkningene på natur og miljø og på lokale interesser og synspunkter.

- Den nye løsningen vil veilede søkeren om hva som kreves av dokumentasjon i en konsesjonsbehandling. I dag returnerer vi halvparten av alle søknader fordi det er mangler og fordi kvaliteten ikke er god nok. Jo mindre tid vi trenger bruke på administrative oppgaver, jo mer tid får vi til å behandle de sakene som er vanskelige og konfliktfylte, sier Lund.

Satsing fra Regjeringen

De siste årene har Stortinget bevilget midler til en økt satsing på digitalisering av både konsesjonsarbeidet og andre sider av NVEs virksomhet innenfor energiområdet. NVE arbeider stegvis og lanserer ulike løsninger fortløpende. Til nå har NVE blant annet lansert PlanNett, Nettkart og nå «Min side» for nettkonsesjoner.

- Energiforvaltningen i Norge var lenge lite digitalisert. Jeg synes vi har fått mye ut av de midlene vi har fått tilført de siste par årene. Men ennå gjenstår mye arbeid før vi kan snakke om en fullt digitalisert konsesjonsprosess, sier Lund.

fra venstre: vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund, energiminister Terje Aasland, direktør for Lede Øivind Askvik. Foto Erik Due, NVE

Fra venstre: Vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund, energiminister Terje Aasland og direktør for Lede Øivind Askvik. Foto: Erik Due/NVE

- Digitalisering i konsesjonsarbeidet bidrar til mer effektiv behandlingen av konsesjonssøknader. Vi trenger effektive og gode prosesser, slik at vi på raskest og best mulig måte kan sørge for mer nett og mer kraft. Det er en viktig del av arbeidet med å videreutvikle kraftsystemet vårt, slik at vi kan møte morgendagens utfordringer og muligheter, sier energiminister Terje Aasland.

Nyttig for nettselskapet

Nettselskapet Lede har bidratt med testing av den nye søknadsløsningen og har også levert sin første nettsøknad gjennom NVEs nye søknadsløsning.

NVE har utviklet en første versjon av «Min Side» for de som skal søke om nettkonsesjoner, der de kan se sine eksisterende konsesjoner og sende inn konsesjonssøknader. Løsningen gjør det enklere for søkeren å sende inn en komplett søknad. Det blir også raskere og mer effektivt for NVE å kontrollere søknaden og eventuelt etterspørre tilleggsopplysninger.

Energiminister Terje Aasland og vassdrags- og energidirektøren Kjetil Lund møtte direktør i Lede, Øyvind Askvik, for å diskutere løsningen og hvordan digitalisering vil bidra i prosessen med å elektrifisere industrien i Grenland.

- Den nye løsningen fra NVE gjør det enkelt og effektivt for oss å kunne sende inn søknadene våre digitalt, og vi får en god oversikt over våre nettkonsesjoner hos NVE. Det legger til rette for gode prosesser i årene framover, og kommer i tillegg til andre digitaliseringsinitiativ vi jobber med, sier administrerende direktør i Lede, Øivind Askvik.

Utvikling i årene framover

Digital innsending av konsesjonssøknader for nettutbygging er et av de første stegene i NVEs satsing på digitale tjenester for energibransjen. I årene framover skal det jobbes med å utvide søknadsløsningen til søknader om kraftproduksjon og andre konsesjonspliktige tiltak, og det skal også utvikles digital støtte til videre konsesjonsbehandling – blant annet intern saksbehandling og støtte for digital samhandling med aktørene som samarbeider gjennom konsesjonsprosessen.

Kontaktpersoner

  • Pressetelefon: 48 99 76 67 

  • E-post: pressevakt@nve.no