Publisert 18.11.2015 , sist oppdatert 16.08.2021

Katterat

På Ofotbanen, den norske delen av Malmbanan mellom Luleå og Narvik, er det siden 1902 blitt fraktet jernmalm fra de store gruvene i svensk Lappland til isfri havn i Ofotfjorden. I 1923 ble banen elektrifisert, og en ny transformatorstasjon ble satt i drift på Katterat. Den har vært et sentralt ledd i systemet som gir kraft til å trekke eller bremse de tunge malmtogene fra Kiruna over høyfjellet ned til Narvik.

Relatert informasjon

Kart

Navn: Katterat

Fylke: Nordland

Kommune: Narvik

I drift: 1923

Primærspenning: 30 kV

Teknisk anlegg: Inne

Nåværende eier: Jernbaneverket

Viktige momenter

  • Ofotbanen/Malmbanan
  • rallarne og Svarta Bjørn
  • malmtransport fra Kiruna
  • grunnlaget for Narvik by
  • ingeniørkunst
  • elektrifisering i 1923
  • første kraftutveksling Norge–Sverige
  • kraft fra Porjus og Nygård
  • kraftledningsmaster fra 1923
  • énfasestrøm med 15 hertz til 1970
  • teknisk anlegg bevart
  • ny bruk som ”automattransformatorstasjon”
  • unikt stasjonssamfunn på Katterat
  • godt egnet til historieformidling

Kilder

Litteratur:

  • Aukrust, Kjell og Strøm, Trygve (1952): Ofotbanen 50 år: 1902–1952. Oslo: Norges Statsbaner.
  • Hjellsand, Arvid (2004): Elektrifiseringen og elektrisk drift på Ofotbanen 1923–1945. I Årbok 2004 – fra bane, bygd og by, s. 28–41. Narvik: Ofoten Museum.
  • Hjellsand, Arvid (2005): Elektrisk drift på Ofotbanen og teknisk utvikling i perioden 1945–2005. I Årbok 2005 – fra bane, bygd og by, s. 18–26. Narvik: Museum Nord - Ofoten Museum.
  • Jernbaneverket (2008): Som for 80 år siden. I Jernbanemagasinet nr 8/2008. Jernbaneverket.
  • Jernbaneverket (2009): Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen. Liste over vernede og verneverdige objekter og miljøer pr 1. januar 2006. 4. utgave – ajourført pr 1. mars 2009. Jernbaneverket.
  • Slettbakk, Knut (1998): Energi i 85 år. Narvik: Narvik Energi AS.
  • Slettjord, Lars (2009): Jernbanehistoriske perler langs Ofotbanen. I Fortidsvern nr 3/2009, s. 24–25. Oslo: Foreningen til norske Fortidsminnesmerkers Bevaring.

Muntlige kilder:

  • Thor Bjerke, Norsk Jernbanemuseum
  • Thor Brækkan, Jernbaneverket
  • Einar Klubnes, tidl. Jernbaneverket
  • Lars Slettjord, Museum Nord – Ofoten Museum
  • Åsmund Wie, Jernbaneverket