Viktig oppdatering om energimerking av produkter i visuell reklame
EU-Kommisjonen klargjør regler for energimerking av produkter i visuell reklame etter dom fra EU-domstolen.
EU-kommisjonen publiserte den 15. juli en viktig presisering av hvordan leverandører og forhandlere av energirelaterte produkter skal vise energiklasser med energieffektivitetspilen i sin visuelle reklame og markedsføringsmateriell.
Siden 2021 har energimerkeregler blitt oppdatert og reskalert for enkelte produktkategorier, slik at den høyeste klassen nå aldri overstiger 'A'. For produkter som ennå ikke har blitt reskalert, kan den mest effektive klassen variere fra 'A' til 'A+++', og den minst effektive klassen er ikke alltid 'G'.
Beslutningen fastslår at det ikke er tilstrekkelig å kun vise energiklassen på energieffektivitetspilen til produktet (f.eks. 'A' eller 'B') i annonser. Det er også nødvendig å vise hele skalaen av energiklasser som del av energiffektivitetspilen (f.eks. 'A+++ til D' eller 'A til G'). Denne beslutningen vil bidra til å gi forbrukere mer presis informasjon.
Fra nå av må økonomiske aktører bruke en energieffektivitetspil sammen med den relevante skalaen av energiklasser i sin visuelle reklame for alle produktgrupper som ennå ikke har fått reskalerte energietiketter, inkludert i kataloger og annet markedsføringsmateriell.
De relevante energieffektivitetspilene for ulike kombinasjoner av rangeringer og skalaer kan lastes ned for de forskjellige produktgruppene på EU-kommisjonens nettsider.
Fra 1. august 2024 vil det europeiske produktregisteret for energimerking (EPREL) kun vise energieffektivitetspiler sammen med skalaen.
NVE vil i de kommende månedene oppdatere sin veiledning om energimerking av energirelaterte produkter i reklame. Abonner på våre nyhetsbrev for å få varsel når den nye veiledningen blir publisert.
Her er noen eksempler på korrekt energimerking i reklame, samt eksempler på avvik fra regelverket.