Generelt
Med et provisorisk anlegg menes i denne veilederen et anlegg som etableres i en kortere periode for å forsyne en bygge- og anleggsplass. Varigheten for et provisorisk anlegg kan være fra måneder til flere år, normalt oppad begrenset til fem år.
Med anleggsområde menes i denne veilederen et bygge- eller anleggsområde med en klar avgrensning. Det kan eksempelvis være et gjerde eller en avgrensning gitt av reguleringsplan for byggeprosjektet. For at tiltakshaver skal kunne få anleggskonsesjon, må anleggsområdet være utilgjengelig for tredjepart, som for eksempel områdekonsesjonær. Dersom anleggsområdet er tilgjengelig for områdekonsesjonær gjelder leveringsplikten.
Det lokale nettselskapet (områdekonsesjonær) har leveringsplikt, jf. energiloven § 3-3 og forskrift om nettregulering og energimarked (NEM) § 3-1. Leveringsplikten gjelder også for provisoriske anlegg, herunder byggestrøm.
Når det gjelder høyspente og lavspente anlegg inne på anleggsområder, kan områdekonsesjonær stille rimelige vilkår om f.eks. tilgang til anleggene og standard nettkomponenter. Områdekonsesjonær må bygge, eie og drive anleggene om kravene er oppfylt. Hvis kunden ikke kan imøtegå disse vilkårene, bortfaller leveringsplikten, og kunden må søke om anleggskonsesjon for å bygge, eie og drive anleggene selv. Dette er omtalt som alternativ 1 under.
Områdekonsesjonær har leveringsplikt frem til anleggsområdet. Det betyr at områdekonsesjonær skal bygge, eie og drive høyspent forsyning frem til anleggsområdet, om kunden ønsker dette.
NVE åpner for at kunden selv kan søke om anleggskonsesjon for å bygge, eie og drive forsyning inne på anleggsområdet, det samme gjelder nett fra eksisterende nett til anleggsområdet. Dette forutsetter at kunden og nettselskapet er enige om dette. Dersom forsyningen frem til anleggsområdet vil inngå i permanent forsyning, skal anleggene bygges, eies og drives av områdekonsesjonær. Dette er omtalt som alternativ 2 under.
Ved henvendelser om tilknytning skal områdekonsesjonær angi et hensiktsmessig tilknytningspunkt for tilknytningen. Områdekonsesjonæren skal vederlagsfritt svare om det vil være driftsmessig forsvarlig å tilknytte, eller om det er nødvendig å oppgradere nettet før tilknytningen kan gjennomføres. Områdekonsesjonæren har ansvar for å avklare nettsituasjonen med overliggende/tilgrensende nettselskap.
Hva er en konsesjon etter energiloven og hvilke anlegg krever anleggskonsesjon?
En anleggskonsesjon er en tillatelse til å bygge, eie og drive et spesifikt elektrisk anlegg. En slik tillatelse er nødvendig for å kunne bygge og/eller drive et konsesjonspliktig anlegg. NVE har gitt nettselskapene områdekonsesjon for fordelingsnett med spenning opp til 22 kV for et gitt geografisk område.
Anlegg som etableres i medhold av områdekonsesjon, skal bygges, eies og drives av områdekonsesjonær. Det er ikke anledning for andre aktører å bygge, eie eller drive anlegg i medhold av områdekonsesjonen. Aktørene må i tilfelle søke om egen anleggskonsesjon. En anleggskonsesjon gjelder kun for selskapet som har fått konsesjonen. I konsesjonsbehandlingen vil NVE vurdere de tekniske, økonomiske og miljømessige sidene av de planlagte anleggene.
Hvilke høyspente anlegg krever anleggskonsesjon etter energiloven?
Å bygge, eie og drive høyspente nettanlegg krever alltid konsesjon. Et høyspent nettanlegg er et anlegg med spenning over 1000 V.
Hvilke lavspente anlegg krever anleggskonsesjon etter energiloven?
Lavspente nettanlegg er anlegg med spenning 1000 V og under. Lavspente ledninger inne på et avgrenset anleggsområde, som kun eies og brukes av kunden selv, er ikke konsesjonspliktige.
Hvilke endringer av et anlegg med anleggskonsesjon er konsesjonspliktig?
Endring av et konsesjonsgitt anlegg utenfor rammen til anleggskonsesjonen, krever konsesjonsbehandling. Eksempler:
- Overdragelse av konsesjonsgitte anlegg til et annet selskap
- Endringer i tekniske spesifikasjoner ut over hva som er spesifisert i anleggskonsesjonen
Det er krav om anleggskonsesjon for å kunne eie, bygge og drive konsesjonspliktige anlegg som områdekonsesjonær ikke etablerer i medhold av sin områdekonsesjon.
Det er selskapet som er ansvarlig for å bygge og drive det provisoriske høyspenningsanlegget som skal ha anleggskonsesjonen for anlegget.
Både anleggsentreprenør og en elektroentreprenør, som leverer dette som en tjeneste til anleggsentreprenøren, kan gis anleggskonsesjon.
Selskapet som skal ha anleggskonsesjon må selv ha kompetanse i tråd med kravene i forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (FEK) og være registrert i elvirksomhetsregisteret til DSB.
Utforming av søknad om konsesjon for søknad om provisorisk høyspent anlegg for byggestrøm
- Alternativ 1 innebærer søknad om anleggskonsesjon kun for anlegg inne på et avgrenset anleggsområde.
Dette alternativet innebærer at områdekonsesjonær i medhold av sin områdekonsesjon bygger, eier og driver høyspent forsyning frem til provisorisk anlegg på anleggsområdet. Eiergrensesnitt er på høyspenningsbryter i provisorisk nettstasjon. For dette alternativet søker tiltakshaver om anleggskonsesjon for etablering av nettstasjoner og andre høyspente nettanlegg inne på anleggsområdet.
Det er få krav til søknaden for dette alternativet. Bruk følgende mal for utforming av søknad.
Trinn 1: Søknad om anleggskonsesjon
Konsesjonsprosessen starter med at tiltakshaver sender inn søknad om anleggskonsesjon etter energiloven. Søknaden med vedlegg kan sendes digitalt via Min Side.
For søknader som kun omfatter provisorisk høyspent anlegg inne på anleggsområde, legger NVE til grunn at eventuelle virkninger av tiltakene allerede er konsekvensutredet gjennom planprosess eller lignende. Tiltakshaver kan derfor benytte vår mal for søknad om provisoriske høyspentanlegg inne på anleggsområde: LENKE.
Søknader om provisorisk høyspent anlegg inne på anleggsområde, vil kunne oppfylle NVEs krav til hurtigsporbehandling.
Trinn 2: NVE fatter et vedtak
NVE vil fatte et vedtak basert på søknaden, eventuelle innsendte uttalelser innhentet av søker og NVEs egne vurderinger.
Trinn 3: Eventuell klagebehandling
Etter forvaltningsloven kapittel VI kan enkeltvedtak påklages av parter og andre med rettslig klageinteresse innen 3 uker etter at orientering om vedtaket er mottatt.
- Alternativ 2 innebærer søknad om anleggskonsesjon for anlegg inne på et avgrenset anleggsområde og ledning frem til anleggsområdet.
Dersom tiltakshaver ønsker det og områdekonsesjonær er enig i løsningen, kan tiltakshaver selv stå for å etablere ledning fra eksisterende nett og frem til anleggsområdet.
Dette alternativet innebærer at tiltakshaver søker om anleggskonsesjon for å etablere ledning eller kabel frem til et egnet sted for tilknytning, som områdekonsesjonær har pekt ut. Tiltakshaver søker i tillegg anleggskonsesjon for etablering av nettstasjoner og andre høyspente nettanlegg inne på anleggsområdet.
Dette alternativet er aktuelt for etablering av korte kabelanlegg frem til anleggsområdet. Dette alternativet er ikke mulig dersom ledningen frem til anleggsområdet er ment å brukes i permanent forsyning på området.
NVE stiller høyere krav til en søknad som også omfatter anlegg for forsyning frem til anleggsområdet.
Anbefalt oppsett for søknad
Informasjon om søker
- Navn på søker
- Organisasjonsnummer
Kontaktperson søker
- Navn på kontaktperson
- Epostadresse
- Telefonnummer
Generelt
- Navn på prosjekt/anleggsområde
- Navn på byggherre/oppdragsgiver
- Berørte kommuner/fylker
- Henvisning til at det søkes om anleggskonsesjon etter energiloven § 3-1
- Tidsperiode søknaden om anleggskonsesjon gjelder for
Avklaring av nettkapasitet og teknisk løsning
- Bekreftelse på at kapasitet i nettet og valg av teknisk løsning er avklart med tilgrensende netteiere. Dette innebærer at NVEs krav til avklaring av nettkapasitet skal være oppfylt. Dokumentasjon fra netteiere må legges ved søknaden.
Søknad om anlegg inne på anleggsområdet
- Bekrefte at alle planlagte høyspente elektriske anlegg befinner seg innenfor et avgrenset anleggsområde, og at kart over anleggsområdet er vedlagt.
- Bekrefte at søknaden gjelder bygging og drift av høyspente elektriske anlegg opp til og med 22 kV.
Søknad om anlegg for forsyning frem til anleggsområdet
- Beskrivelse av planlagte anlegg for forsyning frem til anleggsområdet
- Tekniske spesifikasjoner og fysisk utforming på de elektriske anleggene, herunder lengde, spenning og tverrsnitt
- Angivelse av planlagt grensesnitt mot områdekonsesjonær
- Beskrivelse av trasé
- Beskrivelse av virkninger for miljø, naturressurser og samfunn, herunder:
- Naturmangfold
- Kulturminner
- Landskap
- Andre relevante virkninger
Se nærmere krav til beskrivelse av virkninger under.
- Prosess med myndigheter og grunneiere/rettighetshavere
- Beskrivelse av prosess med kommune, fylkeskommune, Statsforvalter og andre relevante myndigheter, og angivelse av om de har kommet med vesentlige innvendinger mot planene.
- Beskrivelse av prosess med berørte grunneiere og rettighetshavere og andre private interesser berørt av tiltaket (naboer, gjenboere m.m.), og angivelse av om de har kommet med vesentlige innvendinger mot planene.
- Beskrivelse av om det er inngått avtaler med berørte grunneiere/rettighetshavere eller om det er behov for søknad om ekspropriasjon. Se nærmere beskrivelse under.
- Vedlegg
- Minst et oversiktskart som viser hele det konsesjonssøkte anlegget for forsyning til anleggsområdet. Kartet skal vise anleggsgjerde eller avgrensning i reguleringsplan. Kartet skal ha god bakgrunn, der aktuelle stedsnavn som det refereres til i teksten fremkommer på kartet.
- Uttalelser fra kommune, fylkeskommune, Statsforvalter og andre relevante myndigheter
- Avtale med berørte grunneiere og rettighetshavere.
- Bekreftelse på fra områdekonsesjonær om at tilknytningen er driftsmessig forsvarlig for alle nettnivå, der avtalt effektuttak fremgår tydelig.
- Bekreftelse på enighet om teknisk løsning og grensensnitt med nettselskap
- Enlinjeskjema med angitte grensesnitt.
Dersom anlegget berører eiendom tilhørende andre, må tiltakshaver skaffe nødvendig grunn eller rettigheter til å bygge anlegget. Dette kan enten skje gjennom frivillige avtaler eller ekspropriasjon.
- Dersom tiltakshaver ikke har fått inngått frivillige avtaler og må søke om ekspropriasjon etter oreigningslova, behandles søknader etter NVEs saksgang A. NVEs generelle veileder for utforming av søknad om anleggskonsesjon for nettanlegg viser hvilke krav som stilles til en søknad og konsekvensutredning.
- Dersom tiltakshaver har inngått frivillige avtaler, kan søknaden oppfylle NVEs krav for saksbehandling i hurtigspor. Nedenfor følger vår saksbehandlingsprosess for disse søknadene.
Trinn 1: Søknad om anleggskonsesjon
Konsesjonsprosessen starter med at tiltakshaver sender inn søknad om anleggskonsesjon etter energiloven. Søknaden med vedlegg kan sendes digitalt via Min Side.
For søknader hvor tiltakshaver selv ønsker å etablere forsyning frem til egnet sted for tilknytning i eksisterende nett, må virkningene av tiltaket konsekvensutredes. NVEs generelle veileder for utforming av søknad om anleggskonsesjon for nettanlegg viser hvilke krav som stilles til en søknad og konsekvensutredning.
Hvis søknaden oppfyller NVEs krav vil søknaden kunne behandles etter hurtigspor. NVE ber søker selv gjøre en vurdering om kravene er oppfylt, og opplyse om dette ved innsending av søknaden. Ved mottak av søknaden vil NVE gjøre en vurdering av kravene til hurtigsporbehandling er oppfylt, og gir tilbakemelding til søker om dette.
Trinn 2: NVE fatter et vedtak
NVE vil fatte et vedtak basert på søknaden, eventuelle innsendte uttalelser innhentet av søker og NVEs egne vurderinger. Tiltakshaver bistår NVE med orientering av grunneiere og rettighetshavere om vedtaket.
Trinn 3: Eventuell klagebehandling
Etter forvaltningsloven kapittel VI kan enkeltvedtak påklages av parter og andre med rettslig klageinteresse innen 3 uker etter at orientering om vedtaket er mottatt.
Naturmangfoldloven
Den som søker om anleggskonsesjon, må vurdere hvilke virkninger for naturmangfold som følger av tiltaket. Relevante områder som bør utredes er hvilke arter og naturtyper som berøres, konsekvenser for rødlistearter, ansvarsarter, prioriterte arter, utvalgte eller truede naturtyper, med mer.
Søknaden om anleggskonsesjon må inneholde informasjon som gjør NVE i stand til å vurdere tiltaket opp mot prinsippene i naturmangfoldloven § 8-12 i konsesjonsbehandlingen. For den som søker om anleggskonsesjon innebærer dette at en i søknaden:
- legger et tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag til grunn for vurderingene av virkninger for naturmangfold.
- opplyser om hvilken informasjon vurderingene for naturmangfold er gjort på grunnlag av (databaser, feltundersøkelser, forskningslitteratur, intervjuer etc.).
- informerer om andre eksisterende og fremtidige tiltak som påvirker det samme økosystemet som det omsøkte tiltaket.
Følgende kilder kan være spesielt relevante ved utforming av søknader om anleggskonsesjon:
Kulturminneloven
Etter kulturminneloven § 9 plikter tiltakshaver før anleggsstart å undersøke om tiltaket vil virke inn på automatisk fredete kulturminner. Dersom tiltaket kan skade automatisk fredete kulturminner, må tiltaket justeres for å unngå skade, eller det må søkes om dispensasjon fra den aktuelle fylkeskommunen. Det samme gjelder dersom det viser seg at tiltaket kan virke inn på et automatisk fredet kulturminne etter at arbeidet er satt i gang.
Følgende kilder kan være spesielt relevante ved utforming av søknader om anleggskonsesjon: